همشهری آنلاین: تلفات غیرنظامیان در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) به بالاترین میزان در ۹ سال گذشته رسید و در این سال ۱۰ هزار و ۹۹۳ غیرنظامی کشته یا زخمی شدند.

افغانستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از ­آسوشیتدپرس از کابل؛ تعداد غیرنظامیان کشته شده در افغانستان در سال ۲۰۱۸ رکورد زد و به بالاترین میزان در ۹ سال گذشته رسید.

سازمان ملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) به بالاترین میزان در ۹ سال گذشته رسید و در این سال ۱۰ هزار و ۹۹۳ غیرنظامی کشته یا زخمی شدند.

در این گزارش آمده است که این میزان از سال ۲۰۰۹ که سازمان ملل آمار سالانه اعلام می کند بالاتر بوده و رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

  • سازمان ملل: سال ۲۰۱۸ مرگبارترین سال برای غیرنظامیان افغانستان بود

یورونیوز نیز در گزارشی در این زمینه اعلام کرد: سازمان ملل متحد روز یکشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد که سال ۲۰۱۸ مرگبارترین سال برای غیرنظامیان در جنگ افغانستان بوده است.

بنا به این گزارش طی سال گذشته میلادی ۳۸۰۴ غیرنظامی در مناقشه افغانستان کشته شدند. اکثر قربانیان جان خود را در حملات گروه های طالبان و داعش از دست دادند.

به گفته دفتر ماموریت سازمان ملل در افغانستان و کمیساریای عالی این سازمان در امور حقوق بشر تعداد قربانیان جنگ در افغانستان نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است.

از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون هر سال دستکم ۳۵۰۰ غیرنظامی به دلیل جنگ افغانستان جان خود را از دست می دهند. طبق اعلام سازمان ملل متحد طی ۱۰ سال گذشته ۳۲ هزار نفر در جنگ افغانستان کشته شده اند. این سازمان تعداد مجروحان در این دوره زمانی را ۶۰ هزار نفر اعلام می کند.

تعداد کودکانی که طی سال ۲۰۱۸ در جنگ افغانستان کشته شدند نیز به رقمی بی سابقه رسیده است. بنا به اعلام سازمان ملل در سال گذشته ۹۲۷ کودک کشته شدند. این رقم در سال پیش از آن ۸۲۶ نفر بود.

به گفته سازمان ملل «هدف گیری عمدی غیرنظامیان» عامل اصلی افزایش چشمگیر شمار جان باختگان جنگ در افغانستان بوده است. این سازمان دیگر عوامل موثر در افزایش شمار قربانیان غیرنظامی را «بمباران های هوایی» و «عملیات زمینی» نیروهای دولتی معرفی کرده است.

طبق اعلام سازمان ملل متحد ۶۳ درصد از قربانیان غیرنظامی جنگ در افغانستان در حملات گروههای مخالف کشته و مجروح شده اند. سهم گروه طالبان از این آمار ۳۷ درصد و گروه داعش ۲۰ درصد بوده است.

از سوی دیگر ۲۴ درصد از قربانیان ناآرامی های افغانستان در عملیات نیروهای هوادار دولت افغانستان کشته و یا مجروح شده اند. در این میان سهم ارتش افغانستان ۱۴ درصد و ائتلاف بین المللی شش درصد بوده است.

سازمان ملل متحد در گزارش خود هشدار داده است که برای اولین بار حملات هوایی در افغانستان جان بیش از ۵۰۰ نفر را در یک سال گرفته است.

در این گزارش به وقوع ۶۵ حمله انتحاری طی سال ۲۰۱۸ در افغانستان اشاره شده است.

کد خبر 432768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha