همشهری آنلاین: روسیه و چین در بحران ونزوئلا از نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور پشتیبانی کرده و مانع از تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برگزاری انتخابات تازه در ونزوئلا شدند.

شوراي امنيت سازمان ملل

تلاش برای حل و فصل بحران ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل متحد به جایی نرسیده است. روز پنج‌شنبه ۱۰ اسفند (۲۸ فوریه) دو قطعنامه‌ پیشنهادی که از سوی آمریکا و روسیه برای فیصله بخشیدن به بحران ونزوئلا ارائه شده بود در شورای امنیت شکست خورد.

آمریکا در قطعنامه پیشنهادی خود خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه و برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه شده بود. این پیش‌نویس توانست ۹ رأی موافق، از جمله آرای موافق آلمان، فرانسه و بریتانیا را کسب کند. چین و روسیه آن را وتو کردند. آفریقای جنوبی نیز به آن رأی منفی داد. ساحل عاج، اندونزی و گینه استوایی رأی ممتنع دادند.

  • قطعنامه روسیه نیز تصویب نشد

بعد از آن قطعنامه پیشنهادی روسیه به رأی گذاشته شد. روسیه در این قطعنامه خواستار راه حل سیاسی و پشتیبانی از دولت ونزوئلا به رهبری نیکلاس مادورو به عنوان هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان‌دوستانه شد. این قطعنامه تنها چهار رأی مثبت کسب کرد، چهار کشور رأی ممتنع و بقیه رأی منفی دادند.

نبرد قدرتی که از چند هفته پیش میان نیکلاس مادورو و رقیبش خوان گوایدو، رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا در جریان است همچنان ادامه دارد. گوایدو که برای شرکت در یک کنسرت همبستگی و کنفرانسی بین‌المللی به کلمبیا در همسایگی ونزوئلا رفته بود، اعلام کرده است علی‌رغم خطر بازداشت به کشور خود باز می‌گردد.

مناقشه میان دولت این کشور فقرزده که بیش از سه میلیون شهروند آن تا کنون پا به فرار گذاشته‌اند و اپوزیسیون، در جامعه بین‌المللی نیز شکافی عمیق ایجاد کرده است: روسیه بدون چون و چرا از مادورو حمایت می‌کند و می‌گوید، مدافع حاکمیت ملی و رئیس‌جمهوری مشروع ونزوئلاست. آمریکا مدافع گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلاست و می‌گوید، هر چه سریع‌تر باید انتخابات برگزار شود. بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز از این خواست حمایت می‌کنند

کد خبر 433250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha