هممشهری آنلاین: رژیم غذایی مناسب یکی از مهمترین فاکتورها برای کودکان در حال رشد است، زیرا کودکان به انرژی و مواد مغذی بالایی نیاز دارند.

ويتامين‌هاي مورد نياز كودك

حسین فرهادی پزشک متخصص اطفال و نوزادان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بدن کودکان برای حفظ سلامت و رشد مناسب به برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی احتیاج دارد، در همین راستا والدین وظیفه دارند این مواد را در برنامه غذایی کودک جای دهند.

وی با اشاره به اینکه کودکان به ویتامین A نیاز دارند، گفت: وجود ویتامین A برای دید بهتر رنگ‌ها در شب و روز و تقویت سیستم ایمنی ضروری است؛ برای تامین این ویتامین، بشقاب کودکان را از هویج و دیگر سبزی‌ها و میوه‌جات نارنجی‌رنگ پر کنید؛ ویتامین‌های گروه B از دیگر ویتامین‌های مورد نیاز برای کودک است، ویتامین‌های گروه B گلبول قرمز می‌سازند و مسئول حمل اکسیژن به تمام بافت‌های بدن کودک هستند.

  • ضرورت وجود آهن در برنامه غذایی کودک

این متخصص اطفال و نوزاد ادامه داد: منابع ویتامین B را تقریبا می‌توان در تمام گروه‌های غذایی یافت؛ در ویتامین B آهن زیادی وجود دارد که برای رشد کودک مورد نیاز است، آهن به پمپاژ خون و اکسیژن رسانی در بدن کمک می‌کند و باید حتما در برنامه غذایی کودک وجود داشته باشد.

وی افزود: آهن در گوشت قرمز و لوبیاها، سبزیجات برگی تیره رنگ و غلات به وفور یافت می‌شود؛ ویتامین C از دیگر موادی است که باید در برنامه غذایی کودک گنجانده شود؛ ویتامین C باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود و با عفونت‌ها مبارزه و از ابتلای کودکان به سرماخوردگی پیشگیری می‌کند، ویتامین C به ترمیم زخم و جراحات نیز می‌پردازد.

  • نیاز کودکان به کلسیم برای تقویت استخوان‌ها

این متخصص اطفال و نوزادان تشریح کرد: کودکان بالای یک سال می‌توانند برای تامین نیاز بدن به ویتامین C از آب پرتقال، توت فرنگی و کیوی استفاده کنند؛ کلسیم از دیگر موادی است که باید در برنامه غذایی کودک جا داده شود، کودکان برای داشتن استخوان‌هایی سالم و دندان‌هایی محکم به کلسیم نیاز دارند.

فرهادی اظهار کرد: مصرف روزانه لبنیات مانند شیر و ماست کم‌چرب، کمک خوبی برای حفظ سلامت استخوان کودکان است؛ ویتامین D جزو ویتامین‌هایی است که برای حفظ سلامتی کودک مورد نیاز است، ویتامین D با کمک به جذب کلسیم موجب ساخت و تقویت استخوان و دندان می‌شود، نور خورشید منبع ویتامین D است.

وی یادآوری کرد: روی از دیگر موادی است که برای حفظ سلامت و رشد کودک مورد نیاز است؛ روی سیستم ایمنی بدن را در مبارزه با ویروس‌ها و میکروب‌های بیماری‌زا وسرماخوردگی کودکان تقویت می‌کند؛ مرغ، لوبیا و غلات صبحانه منابع خوبی از این ماده معدنی محسوب می‌شوند.

کد خبر 433087
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha