مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفینه فضایی ژاپنی هایابوسا ۲ توانست روی سیارکی به نام ریوگو در فاصله ۳۰۰ میلیون کیلومتری کره زمین فرود آید.

2 Ryugu

به گزارش گاردین ماموریت این سفینه این است که نمونه‌های از این سیارک گردآوری کند و آنها را برای بررسی دانشمندان به زمین بازگرداند.

هایابوسا ۲ روز پنجشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفند) در ساعت ۱۱:۳۰ به وقت گرینیچ روی سیارک ریوگو فرود آمد. مقامات سازمان کاوش هوافضای ژاپن (JAXA) می‌گویند داده‌های ارسالی از این کاوشگر که نشاندهنده تغییر سرعت و مسیر سیارک است، بیانگر رسیدن سفینه به سطح آن است.

این سفینه قرار است گلوله‌ای به سطح سیارک ریوگو شلیک کند تا ماده سطحی آن را به هم بزند و بعد این مواد را برای آنالیز در بازگشتش به زمین گردآوری کند. تصور بر این است که این سیارک حاوی مقادیر نسبتا زیادی آب و مواد آلی مربوط به ۴.۶ میلیارد سال پیش در هنگام تولد منظومه شمسی باشد.

هدف این است که این سفینه با یک وسیله به نام «شیپور نمونه‌بردار» که از زیر آن آویزان است، ۱۰ گرم از مواد کنده شده از سطح سیارک را گردآوری کند.

این مواد در هایابوسا ۲ ذخیره می‌شود تا پس از سفری بیش از ۴.۸ میلیارد کیلومتری در سال ۲۰۲۰ پس از فرود سفینه در وومرا در استرالیای جنوبی به زمین بازگردانده شود.

هایابوسا ۲ در ژوئن ۲۰۱۸ پس از سفری سه و نیم ساله به سیارک ریوگو رسید. سازمان فضایی ژاپن قصد داشت در ماه اکتبر سفینه را روی سیارک بنشاند، اما پس از اینکه دوربین‌ها نشان دادند سطح آن ناهموارتر از حد انتظار است، این فرود به تاخیر افتاد.

سیارک‌ها به خانواده‌ای از سنگ‌های فضایی تعلق دارند که آغازین‌ترین واحدهای ساختمانی منظومه شمسی هستند.

کد خبر 432542

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha