سازمان زیباسازی شهر تهران متولی خلق زیبایی‌های بصری در شهر تهران است و مسئولان این سازمان تلاش می‌کنند با ساخت و نصب احجام، رنگ‌آمیزی المان‌های شهری و جداره‌های بزرگراهی،

سید مجتبی موسوی

اجرای نقاشی‌های دیواری و دیوار نگاره‌ها، به شهر تهران زیبایی و جلوه بدهند. نبود رنگ در شهر تهران به‌ویژه مناطق مرکزی پایتخت، شهروندان را دلمرده کرده است: «سید مجتبی موسوی» معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری محله درباره راه‌حل‌های شهرداری برای تغییر چهره شهر خاکستری می‌گوید.  

  •  قبول دارید تهران شهر خاکستری است؟  

بله. متأسفانه تهران شهر خاکستری و بدون رنگ تعریف شده است.  

  •  سبب این بی‌رنگی یا خاکستری بودن چیست؟  

عوامل زیادی در این موضوع دخالت دارند که شاید دلیل اصلی آن، ساخت ساختمان‌ها و جدارهای بلند بزرگراهی است؛ چراکه این بناها، بر هر عنصر دیگری در شهر تهران غالبند و بیشتر آنها رنگ ندارند و موادی که برای ساختشان استفاده شده بتن خاکستری است. عامل دیگر آلودگی هواست که رنگ شهر را خاکستری جلوه می‌دهد. از سوی دیگر بی‌نظمی و آشفتگی در منظر شهری هم وجود دارد که وضعیت خاکستری و بی‌رنگ شهر تهران را تشدید می‌کند.  

  •  زندگی در چنین شهری چه حسی به شهروندان القا می‌کند؟

در چنین شرایطی که نشاط در تهران وجود ندارد و پر از اغتشاش بصری است، زندگی برای شهروندان بی‌تردید دلپذیر نیست.  

  • ‌ به نظر شما استفاده از طیف‌های رنگی شاد می‌تواند تهران را از این وضعیت رها کند؟  

در شرایط کنونی استفاده از رنگ‌های شاد و چشمنواز در المان و مبلمان‌های شهری تنها راه‌حلی است که به ذهن خطور می‌کند و راهکار کوتاه‌مدت برای برون‌رفت از این آشفتگی محسوب می‌شود. البته این راه‌حل زمانی می‌تواند مشکل‌گشا باشد که رنگ، متناسب با ویژگی عناصر و محیط، درست و اصولی استفاده شود.  

  • ‌  چرا المان و مبلمان‌های شهری رنگ ندارند؟  

عبارت اینکه اصلاً رنگ ندارند، درست نیست. المان و مبلمان‌های شهری مانند نیمکت‌ها و پایه‌های چراغ، پایه پرچم‌ها و سطل‌ها رنگ دارند اما چون رنگ طوسی و خاکستری و به‌طور کلی رنگ‌های خنثی هستند، برای شهروندان تکراری شده‌اند و مردم دوست دارند رنگ‌های شاد و دیده‌شونده و خیره‌کننده ببینند و به همین دلیل گمان می‌کنند المان‌ها رنگ ندارند.  

  • ‌  چرا بر اساس خواسته شهروندان از رنگ‌های شاد و خیره‌کننده استفاده نمی‌شود؟  

رنگ المان و مبلمان شهری براساس اصول خاصی انتخاب می‌شوند. برای مثال پایه پرچم باید رنگ خنثی داشته باشد تا پرچم رنگی که روی آن برافراشته می‌شود دیده شود و مورد توجه و نگاه شهروندان قرار گیرد. سایر مبلمان‌ها هم به همین منوال رنگ‌آمیزی می‌شوند. گاهی مواقع استفاده نادرست از طیف‌های رنگی نتیجه معکوس خواهد داشت و وضعیت را بدتر از پیش می‌کند.  

  • ‌ برنامه سازمان زیباسازی برای رنگ دادن و زیباتر کردن این شهر چیست؟  

در سازمان زیباسازی شهر تهران تلاش می‌شود شعار «توسعه خلاقانه رنگ در فضای شهری» با تأکید روی خلاقیت در تهران محقق شود. بنابراین قرار است با استفاده از رنگ در محیط شهری، تهران برای شهروندان دلپذیر شود. هنرمند کسی است که طیف‌های رنگی را می‌شناسد و تناسب آن با المان و مبلمان و عناصر شهری را می‌داند و از رنگ درست استفاده می‌کند. به همین دلیل کار توسط هنرمندان انجام خواهد شد.  

  • ‌ با توجه به صحبت‌های شما، قرار است تهران متحول شود؟  

سیاست جدید در شهرداری، استفاده از رنگ برای مطلوب‌تر شدن فضای شهر تهران است. به همین دلیل با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در المان و آثار حجمی که ساخته و در شهر نصب می‌شود، تهران متحول و مشکل خاکستری بودن آن رفع خواهد شد.

کد خبر 431930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha