شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
۰ نفر

الهام فخاری - عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر: مدتی است که در همه محافل از جمله اداره‌های سازمان زیباسازی و معاونت‌های شهرداری تهران سخنانی در مورد استفاده از رنگ در فضای شهری شنیده می‌شود.

الهام فخاري

نکته‌ مهم این است که بدانیم و روشن کنیم چرا و چگونه می‌خواهیم رنگ را در شهر به کار ببریم و به سخن دیگر، هدف‌مان از استفاده رنگ در فضای شهری چیست. آیا می‌خواهیم پیام ویژه‌ای را با به کارگیری رنگ منتقل کنیم؟ یا آنکه می‌خواهیم از رنگ برای تزیین‌کردن فضاهای شهری و پنهان‌کردن نازیبایی‌های شهر استفاده کنیم؟ این پرسش‌ها، موضوع بسیار مهمی هستند. اینکه بازخورد (نگرش) به این موضوع برپایه کدام یک از این رویکردها باشد، سازوکار و روش کار هم روشن خواهد شد.

از سوی دیگر، این نگرانی‌ وجود دارد که مدیران شهرداری و زیباسازی از رنگ، بدون هدف و نگاه مشخصی و تنها برای زدودن زشتی‌ها استفاده کنند. به هر حال بدون داشتن اطلس فرهنگی‌ـ اجتماعی و بدون توجه به گوناگونی کاربری‌ها و محله‌ها استفاده از رنگ می‌تواند هم تأثیر مثبت و هم تأثیر منفی داشته باشد و بستگی دارد که از چه زاویه‌ای بخواهیم به موضوع نگاه کنیم. اگر بخواهیم رنگ را بر در و دیوار شهر گسترش بدهیم، بی‌آنکه به چرایی‌ها و چگونگی‌ها فکر کرده باشیم، روشن است که تأثیر منفی خواهد داشت.

اما اگر حساب‌شده و با توجه به رویه‌ها بخواهیم از رنگ استفاده کنیم، تأثیر مثبتی خواهد داشت. با توجه به سرمایه انسانی موجود در پایتخت(ازجمله استادان و پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه‌های علوم انسانی و دانشگاه هنر) برنامه‌ای برای بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها در زیباسازی شهر هم در قالب پروژه‌های دانشجویی یا کار دانشجویی و هم در قالب همکاری مشترک سمن‌های شهری تدارک دید پیش از اینکه بخواهیم به این موضوع به شیوه عملیاتی نگاه و برای آن پروژه و برنامه تعریف کنیم، مهم‌تر این است که تکلیف خودمان را با این موضوع روشن کنیم.

اگر رویکرد در این زمینه روشن و پذیرش اجتماعی انجام شد، آن‌وقت ظرفیت‌های ارزنده‌ای در میان جوانان و دانشجویان هست که می‌توان از آن بهره‌برد. نکته دیگری که در این میان وجود دارد این است که باید به مثال‌ها و تجربه‌های دیگر کشورها توجه کنیم. این توجه به این معنی نیست که ببینیم آنها چه میزان و یا چه حجمی از رنگ را استفاده کرده‌اند، بلکه نکته پراهمیت‌تر این است که ببینیم در چه بستری و با چه شرایطی این رویکرد را در پیش گرفته‌اند و آیا راه‌حل سرزنده‌کردن تهران و آرامش‌بخشیدن به آن بی‌شک استفاده از رنگ است یا می‌توان به راه‌حل‌های دیگری هم فکر کرد و مشکلات دیگری را حل کرد؟ بر این اساس، چگونگی بازگرداندن رنگ‌ها به شهرها بیش از همه می‌تواند یک کار جامعه‌محور باشد و می‌تواند فضای خلق آثار گروهی شهروندی را معنادار سازد که رنگ‌ها جان‌مایه این کار هستند.

کد خبر 431923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha