همشهری آنلاین: محققان دانشگاه اکستر انگلیس با بررسی ۵۰ مورد از پستانداران دریایی بی‌جان که در سواحل اقیانوس یافت شدند و متعلق به ۱۰ گونه مختلف از دلفین‌ها، سیل‌ها و وال‌ها بودند، متوجه شدند که در بدن تمام این جانوران، ذرات میکروپلاستیک وجود دارد.

مرگ پستانداران

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، بیشترین میزان فیبرهای میکروپلاستیک یافت شده در بدن این جانوران شامل الیاف لباس، تورهای ماهیگیری و مسواک است. ذرات پلاستیکی یافت شده در بدن یک چهارم از این جانوران متعلق به بسته‌بندی مواد غذایی و بطری‌های پلاستیکی است.

از آنجا که مقادیر میکروپلاستیک یافت شده در بدن جانوران دریایی اندک است، محققان معتقدند بخش عمده این ذرات از سیستم گوارش جانوران عبور کرده و دفع می‌شود. اما این امر به معنای بی‌ضرر بودن آلودگی پلاستیک برای جانوران دریایی نیست.

بر اساس این تحقیقات چند عامل در مرگ پستانداران ساحلی موثر بوده است. در بدن آن دسته از جانوران که در اثر بیماری‌های عفونی جان خود را از دست دادند، مقادیر بیشتری از میکروپلاستیک یافت شده و می‌توان نتیجه گرفت میکروپلاستیک می‌تواند سیستم ایمنی جانوران را تضعیف کند. اما به اعتقاد محققان برای تایید وجود چنین ارتباطی، انجام تحقیقات بیشتر ضروری است.

پستانداران دریایی معمولا عمری دراز دارند و مدت زیادی را در محیط دریا زندگی می‌کنند، همچنین اغلب این جانوران در سطوح بالای زنجیره غذایی قرار دارند و به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای بررسی آثار آلودگی‌های ساخته دست بشر بر محیط زیست دریا محسوب می‌شوند.

به گفته محققان، تحقیقات انجام گرفته در رابطه با آلودگی میکروپلاستیک هنوز در مراحل اولیه است و درک صحیحی از این آلاینده فراگیر وجود ندارد. به همین علت مشخص نیست که وجود میکروپلاستیک در بدن جانوران دریایی چه پیامدهایی برای سلامت آن‌ها دارد و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

کد خبر 430462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha