سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
۰ نفر

اسماعیل عربلو - معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۵: مشارکت اجتماعی به‌عنوان اساسی‌ترین عنصر در دستیابی به توسعه، به‌ویژه در توسعه شهری، از اهمیت خاصی برخوردار است.

اسماعیل عربلو|معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه

هرچه مشارکت اقشار جامعه در امور شهری بیشتر باشد، امکان کسب موفقیت افزایش می‌یابد. بنابراین دانش‌آموزان به‌عنوان بخشی از این جامعه شهری می‌توانند در امور، ایفای نقش کنند و حتی حضورشان زمینه‌ساز توسعه پایدار شهری خواهد بود. البته به‌کارگیری مشارکت مردم در برنامه‌ریزی شهری زمانی ممکن خواهد بود که از نظرات شهروندان استفاده شود. نخستین گام موفقیت در مشارکت مردمی و دانش‌آموزی گسترش و تقویت ارتباط با شهروندان است که نوعی تمرکززدایی در اداره امور و رسیدن به اهداف است.

در این ارتباط و برای تقویت مشارکت و مسئولیت‌پذیری به‌ویژه در قشر نوجوان و جوانان دانش‌آموز، بیستمین دوره طرح شهردار مدرسه با هدف شخصیت بخشیدن به دانش‌آموزان، با تأکید بر اهمیت آنان به‌عنوان آینده‌سازان جامعه، تمرین مشارکت جمعی و بالابردن سطح آگاهی دانش‌آموزان در زمینه مدیریت شهری، اوایل سال تحصیلی در شهر تهران و از جمله منطقه۵ تهران برگزار شد.

اهداف اصلی اجرای این طرح در منطقه۵ تمرین مدیریت شهری و شایسته‌سالاری برای کمک به حل مسائل شهری شامل مسائل زیست‌محیطی، کاهش آلودگی هوا، ترافیک، پسماند، ایمنی در برابر سوانح طبیعی و غیرطبیعی است و دانش‌آموزان در این طرح، ضمن فراگیری مفاهیم و موضوعات شهری، در راستای گسترش مشارکت اجتماعی رابطه نزدیک و تنگاتنگی با تمامی شهروندان و دانش‌آموزان دارند. شهرداری منطقه هم یاریگر این دانش‌آموزان در اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده هستند.

چراکه باید در عمل ثابت کنند که شهردار مدرسه طرح و برنامه‌ای ساده نیست و می‌توان از تفکر و انرژی دانش‌آموزان برای رفع مشکلات شهری بهره‌مند شد. به همین دلیل ۲۰ شهردار مدرسه در منطقه۵ معاون ۸گانه خود را انتخاب کرده‌اند و در جلسات آموزشی و توجیهی با معاونان شرکت کرده با شهرداران نواحی و مدیران محله‌ها دیدار داشته و در راستای کمک به حل مشکلات محله‌ای پیشنهادها و طرح‌هایی هم ارائه کرده‌اند.

کد خبر 430126

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha