همشهری آنلاین: براساس پژوهش جدید انستیتوی آلنسباخ، اعتماد مردم به دموکراسی در شرق آلمان کمتر از غرب این کشور است. حدود ۳۰ سال پس از سقوط دیوار برلین هم هنوز تفاوت میان مشکلات و نظرات سیاسی مردم شرق و غرب آلمان زیاد است.

گنبد پارلمان آلمان در برلين

به گزارش دویچه وله، بر اساس نظرسنجی انستیتوی آلنسباخ شک و تردید به نظام سیاسی آلمان در میان شهروندان شرق آلمان نسبت به شهروندان غرب این کشور بیشتر است.

منظور از شرق آلمان همان منطقه‌ای است که در گذشته جمهوری دموکراتیک آلمان (DDR) بر آن حاکم بود و به آن "آلمان شرقی" هم گفته می‌شد. این کشور بعد از جنگ دوم جهانی تاسیس شده بود و با وحدت آلمان در سال ۱۹۹۰ حیات سیاسی آن خاتمه یافت. اما با وجود وحدت آلمان برخی از مشکلات همچنان پابرجا باقی مانده است. از جمله اینکه افکار راست‌گرایانه و نژادپرستانه در بخش شرقی آلمان افزایش پیدا کرده و این نظر را نظرسنجی جدید انستیتو آلنسباخ هم تایید کرده است.

درخواست تهیه نظرسنجی نمادین از سوی روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" به انستیتو آلنسباخ داده شده بود. در این نظرسنجی که از پنجم تا هفدهم ژانویه ۲۰۱۸ انجام گرفته ۱۲۵۰ نفر شرکت کرده‌اند.

طبق این نظرسنجی از هر ۱۰ نفر چهار پاسخ دهنده، یعنی حدود ۴۲ درصد، در شرق معتقدند که دموکراسی در آلمان وجود دارد و این کشور بهترین نظام دولتی را دارد. در مقابل ۷۷ درصد در غرب گفته‌اند که به نظام سیاسی این کشور اعتماد دارند.

از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا نظامی اقتصادی بهتر از نظام اقتصاد بازار سراغ دارند؟  ۳۰ درصد از پاسخ دهندگان از شرق آلمان و ۴۸ درصد از شهروندان غرب آلمان به این پرسش پاسخ منفی داده‌اند.

در این نظرسنجی پرسش‌های اساسی سیاسی هم مطرح شده است. یک نفر از هر سه نفر شرکت کننده در این نطرسنجی از شرق آلمان گفته‌اند که موافق حضور و تاثیر سیاسی حزب پوپولیست "آلترناتیو برای آلمان" (AFD) در پارلمان h ما مخالف شرکت این حزب در دولت هستند.

علاوه بر این، انستیتوی آلنسباخ از مردم شرق و غرب آلمان پرسیده است که به نظرشان مهم‌ترین مسائل کشور چه هستند.

طبق نتایج این نظرسنجی مبارزه با بیکاری برای آلمانی‌ها در شرق مهم‌تر از غرب است.

برای شهروندان در غرب آلمان، کاهش بدهی عمومی دولتی و مبارزه با افراط گرایی سیاسی مهم بوده و اهمیت ویژه‌ای داشته است. برای مردم غرب آلمان همچنین رابطه بسیار خوب با ایالات متحده آمریکا نیز مهم بوده است، اما شهروندان در شرق این کشور در مقایسه با شهروندان غرب آلمان برای رابطه با روسیه اهمیت بیشتری قائل بوده‌اند.

کد خبر 429726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha