سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

علی اصغرمحمدی: با وجود گذشت دو هفته از موج اول سرما، هنوز ترکیدگی لوله‌های آب مدارس تعمیر و ترمیم نشده است و ادامه این وضعیت مشکلاتی برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است.

براساس این گزارش، اغلب مدارس کشور در پی بارش برف و برودت هوا دچار یخ زدگی و ترکیدگی لوله‌های آب شدند و مدارسی که دچار خسارت بیشتری شدند به‌دلیل بالا بودن هزینه تعمیر و نبودن بودجه، تعمیر و ترمیم نشده است.

این در حالی است که معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش به صراحت اعلام کرده است:  بودجه‌ای برای تعمیر ترکیدگی لوله آب و برف‌‌روبی مدارس ندارد و مدارس باید از سرانه دانش آموزی برای حل این مشکل هزینه کنند.

با توجه به اینکه ادامه این روند تأثیرات نامطلوبی بر سلامت دانش‌آموزان دارد و از طرف دیگر بنابر اعلام سازمان هواشناسی موج جدید سرما اغلب مناطق کشور را از امروز فرا می‌گیرد، باید مسئولان وزارت آموزش و پرورش در این زمینه چاره اندیشی کنند.

برخی مواقع متأسفانه تصمیم‌گیران فلسفه حضور خود را در دستگاه‌های اجرائی فراموش می‌کنند، زیرا خود بهتر از همه می‌دانند با گذشت 5 ماه از سال تحصیلی هنوز سرانه دانش‌آموزی به حساب مدارس واریز نشده است.

چندی پیش در نقد سخنان رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که گفته بود درصورتی که وضعیت مدرسه‌ای بسیار حاد باشد، این موضوع از طریق مدیر به آموزش و پرورش آن منطقه گزارش می‌شود و رئیس آموزش و پرورش و  مدیر‌کل نوسازی مدارس و معاونت برنامه‌ریزی استان باید تلاش کنند تا از هر بودجه‌ای که می‌توانند برای حل این مشکل استفاده کنند، یاد آور شدیم که‌ای کاش وی توضیحی در باره وضعیت حاد ارائه می‌کرد و این که اگر به‌طور مثال مدرسه‌ای آب نداشته باشد چه مدت زمانی نیاز است تا مراحل اداری طی شود و مسئولان مربوطه تلاش کنند تا از هر بودجه‌ای که می‌توانند برای حل مشکل استفاده کنند و تکلیف دانش‌آموزان در این مدت چیست، الان نیز بر نظر خود پافشاری می‌کنیم.

مدیر یک دبیرستان در‌باره ادامه مشکلات ناشی از بارش برف و برودت هوا گفت: شاید مسئولان محترم آموزش و پرورش نبود آب در مدارس را مشکل حاد قلمداد نمی‌کنند.

وی افزود: چون بودجه‌ای به حساب مدرسه واریز نشد، نتوانستیم لوله‌های آب را تعمیر کنیم.

وی‌ افزود: آموزش و پرورش منطقه قول داده است تا پایان این هفته بخشی از سرانه را به حساب مدارس واریز کند تا هزینه تعمیر ترکیدگی لوله‌های آب تأمین شود.

همچنین مدیر دبیرستان این سؤال را طرح کرد: آیا تصمیم گیران  تاب می‌آورند فرزندانشان در مدرسه‌ای که سرویس بهداشتی آن آب ندارد حاضر شوند؟ و شاید هم منتطرند دستی از غیب بر‌آید و...

مادر یکی از دانش‌آموزان ابتدایی در این باره گفت: فرزندم به خاطر نیاز به رفع حاجت به گریه افتاده بود، وقتی علت را سؤال کردم گفت که سرویس بهداشتی مدرسه آب ندارد.

وی افزود: با مراجعه به مدرسه متوجه شدم به علت ترکیدگی لوله‌ها آب مدرسه قطع است و مدیر مدرسه درخواست کمک از اولیا داشت.

براساس این گزارش با توجه به ادامه موج سرما، لوله‌ها و کنتور آب اغلب مدارس دچار خسارت شده است و به مدیران تأکید شده است که از تعطیلی واحد آموزشی تحت مدیریت خود به‌دلیل قطع آب خودداری کنند.

پیش‌بینی وضع هوا و آموزش و پرورش

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش برای پیشگیری از این حوادث گفت: وضعیت هوای کشور، از چند روز قبل به این وزارتخانه اعلام شود.

محمدرضا محدث‌خراسانی افزود: ما وقتی بدانیم طی چند روز آینده برف سنگینی می‌آید‌،  می‌توانیم سریع اقدام کنیم تا امکاناتی که در معرض یخ‌زدگی و خسارت است، حفاظت شود.

وی اضافه کرد: ما امسال یک دفعه با سرمای شدیدی مواجه شدیم که  به‌عنوان مثال در تهران منجر به یخ‌زدگی موتور شوفاژ مدرسه شد این در حالی است که برخی از حوادث،  قابل پیش‌بینی است.

وی ادامه داد: اگر پیش‌بینی هوا را از چند روز قبل داشته باشیم دیگر تعطیلی مدارس ناگهان اعلام نمی‌شود و از قبل پیش‌بینی حفاظت از مدرسه و تعطیلی صورت می‌گیرد.

کد خبر 42961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز