همشهری آنلاین: پژوهشگر حوزه منابع آب با بیان این که بر اساس مطالعات صورت گرفته استان‌های فارس، کرمان و خراسان ‌رضوی با سهم ۳۵ درصدی، بیشترین میزان مصرف آب زیرزمینی کشور را دارند، وضعیت آب زیرزمینی در این استان‌ها را نگران‌کننده دانست و رسیدگی به وضعیت این استان‌ها را توصیه کرد.

آب‌هاي زيرزميني

به گزارش ایرنا، محمدرضا گلدانساز روز یکشنبه گفت: آب زیرزمینی یک منبع بسیار ارزشمند در کشور است و سهم قابل توجهی در تامین مصارف شرب، کشاورزی و صنعت دارد، به طوری که حدود ۶۰ درصد از مصارف شرب و صنعت و حدود ۵۰ درصد از مصارف کشاورزی از آب زیرزمینی تامین می‌شود.

عضو شبکه کانون‌های تفکر ایران افزود: هر چه مقدار مصرف یک منطقه از آب زیرزمینی بیشتر باشد به این معنا است که اقتصاد و اجتماع بزرگ‌تری در حال بهره‌برداری از آن هستند، لذا اهمیت آب زیرزمینی در آن منطقه بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: طی بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد در سال آبی ۹۶-۹۵ بیشترین میزان مصرف آب زیرزمینی در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت به ‌ترتیب در استان‌های فارس، کرمان و خراسان‌ رضوی است و این سه استان ۳۵ درصد از کل مصارف آب زیرزمینی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

گلدانساز گفت: در کشاورزی، استان فارس رتبه اول مصرف آب زیرزمینی را دارد، این استان با مصرف ۷ هزار میلیون متر مکعب معادل ۷ میلیارد متر مکعب، تقریبا ۱۵ درصد از مصارف کشاورزی کل کشور را به خود اختصاص داده است، استان‌های کرمان، خراسان‌ رضوی و اصفهان رتبه‌های بعدی را در مصرف کشاورزی دارند.

وی افزود: در مجموع سه استان فارس، کرمان و خراسان ‌رضوی ۳۷ درصد از مصارف آب زیرزمینی کل کشور برای کشاورزی را در اختیار دارند، کل مصرف آب زیرزمینی در کشور برای بخش کشاورزی در سال آبی ۹۶-۹۵ حدود ۴۷ هزار و ۶۰۰ میلیون متر مکعب است.

این کارشناس حوزه آب ادامه داد: در بخش شرب، بیشترین میزان مصرف مربوط به استان تهران است. این استان با مصرف ۹۷۵ میلیون متر مکعب، نزدیک به ۱۸ درصد از مصرف شرب کل کشور از آب زیرزمینی را به خود اختصاص داده است، بعد از استان تهران، استان‌های خراسان ‌رضوی، فارس، مازندران و کرمان بیشترین مصرف شرب را از آب زیرزمینی دارند.

وی گفت: در بخش شرب نیز استان‌های خراسان رضوی، فارس و کرمان در فهرست مصرف‌کنندگان اصلی آب زیرزمینی کشور هستند، این ۳ استان حدود ۲۵ درصد از کل مصرف آب زیرزمینی برای شرب را به خود اختصاص داده‌اند، کل مصرف آب زیرزمینی در سال آبی ۹۶-۹۵ در بخش شرب، ۵۵۰۰ میلیون متر مکعب بوده است.

وی افزود: بیشترین مصرف آب زیرزمینی در بخش صنعت مربوط به استان خراسان ‌رضوی است، از ۱۳۰۰ میلیون متر مکعب مصرف صنعت کل کشور از آب زیرزمینی، ۲۳۸ میلیون متر مکعب (۱۸ درصد کل مصرف صنعت) در استان خراسان‌ رضوی مصرف می‌شود.

گلدانساز ادامه داد: بعد از استان خراسان ‌رضوی، استان‌های فارس، تهران و مازندران بیشترین مصرف صنعت را دارند و مجموع مصارف آنها تقریبا برابر مصرف خراسان ‌رضوی است، استان کرمان نیز جزء ۱۰ استان اول در مصرف آب زیرزمینی در بخش صنعت است.

این کارشناس حوزه آب تاکید کرد: موارد مطرح شده وقتی اهمیت بیشتری می‌یابند که وضعیت منابع آب زیرزمینی استان‌های یاد شده نیز در کنار این آمار قرار گیرند.

«استان‌های فارس، کرمان و خراسان ‌رضوی دارای بیشترین تعداد دشت‌های ممنوعه در کشور هستند، میانگین افت سالانه در برخی از دشت‌های این استان‌ها بیش از یک متر در سال است، همچنین این استان‌ها رکورددار کسری مخزن آب زیرزمینی هستند».

گلدانساز افزود: استان‌های خراسان رضوی با یک میلیارد و ۸۵ میلیون متر مکعب، کرمان با ۸۱۳ میلیون مترمکعب و فارس با ۵۵۱ میلیون مترمکعب در صدر استان‌های دارای بیشترین میزان کسری مخزن آبخوان‌های زیرزمینی قرار گرفته‌اند، از این رو با توجه به جمعیت و اقتصاد وابسته به آبخوان‌های استان‌های بزرگ کشور، لازم است تا این استان‌ها از اولویت بالایی برای رسیدگی برخوردار باشند.

کد خبر 429140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha