همشهری آنلاین: محققان به تازگی کشف کردند که با دستکاری ژنتیکی و تغییر نورون‌های مغزی می‌توان به درمان پوکی استخوان پرداخت.

استخوان

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، دانشمندان به طور ژنتیکی و با تغییر نورون‌ها در مغز موش‌های ماده‌، مقاومت و تراکم استخوان‌های آنها را افزایش دادند.

پوکی استخوان بیماری است که باعث ضعیف‌تر شدن و از دست رفتن حجم استخوان‌ها می‌شود به طوری که ممکن است استخوان‌ها شکسته شوند. این بیماری ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده و منحصرا در زنان و پس از دوران یائسگی‌ رخ می‌دهد.

محققان با آزمایش بر روی موش‌ها ارتباط میان تراکم استخوان و تعداد کمی از نورون‌های مغز موش‌ها را کشف کردند. آنها در این آزمایش به صورت ژنتیکی پروتئین‌های گیرنده استروژن را در نورون‌های واقع در ناحیه هیپوتالاموس مغز موش‌ها حذف کردند. به دنبال این دستکاری ژنتیکی، موش‌های آزمایشگاهی دچار اضافه وزن شدند.

مشاهدات بعدی نشان داد که افزایش وزن موش‌ها نتیجه افزایش ماهیچه یا چربی نبود بلکه به دلیل افزایش شدید تراکم و اندازه استخوان‌های موش‌ها ایجاد شده بود.

این تیم اکنون در حال تحقیق بر روی روشی است که طبق آن نورون‌ها رشد استخوان‌ها را تحریک می‌کنند. محققان آزمایشاتی را انجام می‌دهند تا ببینند چه دارویی می‌تواند برای افزایش تراکم استخوان در بعد از یائسگی زنان استفاده شود.

کد خبر 428954
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha