همشهری آنلاین: ۲۷نماینده دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه آمریکا، تغییر جایگاه دیپلماتیک نمایندگی اتحادیه اروپا از یک کشور به نهادی بین‌المللی را محکوم کرده، این تصمیم ترامپ را خودسرانه و نگران‌کننده دانسته‌اند.

كنگره آمريكا

به گزارش دویچه وله، در حالی که رئیس جمهوری آمریکا "بدون اطلاع قبلی"، وضعیت دیپلماتیک نمایندگی اتحادیه اروپا را از کشور به نهادی بین‌المللی کاهش داده است، کارشناسان می‌گویند روابط دو سوی آتلانتیک (آمریکا - اروپا) هنوز برگ برنده اتحادیه اروپاست.

رسانه آلمانی "دویچه وله" نخستین بار از اقدام دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا برای تغییر وضعیت نمایندگی اتحادیه اروپا در واشنگتن، از کشور به نهادی بین‌المللی خبر داد. این تصمیم آقای ترامپ به اطلاع اتحادیه اروپا نرسیده بود.

اکنون ۲۷ نماینده دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، تنزل جایگاه دیپلماتیک نمایندگی اتحادیه اروپا از سطح کشور به نهادی بین‌المللی را به شدت محکوم کرده و این تصمیم آقای ترامپ را نگران‌کننده دانسته اند.

قانونگذاران در نامه خود که این هفته منتشر شده، با "نگران‌کننده" دانستن این وضعیت تصریح کردند این اقدام که ظاهرا در اواخر سال گذشته رخ داده، "بدون مشاوره با کنگره یا صدور اطلاعیه" قبلی به اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

واکنش ۲۷ نماینده کنگره را الیوت انگل، مسئول جدید کمیته امور خارجه کنگره، هدایت کرده است. این نمایندگان معتقدند که اقدام رییس جمهوری آمریکا "غیرقانونی" است و اتخاذ این تصمیم و همچنین شیوه انجام آن نیز منجر به تخریب روابط آمریکا - اروپا می‌شود.

ظاهرا مقامات اتحادیه اروپا وقتی متوجه چنین تصمیمی شدند که دیوید سالیوان، سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن، به برخی از رویدادهای خاص در سال گذشته میلادی دعوت نشد.

گفته می‌شود که دیپلمات‌های اروپایی هنگامی از این موضوع مطمئن شدند که سالیوان به عنوان آخرین نفر به مراسم تدفین جورج دبلیو بوش دعوت شد.

قانون‌گذاران کنگره در نامه چهار صفحه‌ای خود خواستار پاسخگویی مقام‌های وزارت خارجه به چهار پرسش اساسی در مورد تنزل جایگاه دیپلماتیک نمایندگی اتحادیه اروپا شده‌اند، اینکه چرا این تصمیم گرفته شد، چرا به کنگره اطلاع داده نشد؛  و اینکه این تصمیم چگونه در دفتر ریاست جمهوری، بررسی و تایید شده است. روز ۳۰ ژانویه آخرین مهلت پاسخگویی در نظر گرفته شده است.

نویسندگان این نامه تاکید ‌می‌کنند:  «ما باید متحدان خود را تقویت و از آنها حمایت کنیم، نه اینکه آنها را به دشمن تبدیل کنیم. توهین به آنها توجیه‌پذیر نیست و آنها را تشویق نمی‌کند که از منظر دلگرم‌کننده‌ای به آمریکا نگاه کنند. "

روزنامه ایندیپندنت هم به نقل از مایا کوسیجانسیک، سخنگوی اتحادیه اروپا، گزارش کرده که مقامات اروپایی در حال مذاکره با همتایان آمریکایی خود درباره "پیامدهای احتمالی" چنین اقدامی برای نمایندگی اتحادیه اروپا در واشنگتن هستند.

او روابط اروپا و آمریکا را "فراتر از ریاست جمهوری" می‌داند، که این موضوع با وجود اتفاق اخیر،  همکاری‌ها در قالب "منافع دوجانبه" و روابط فرا آتلانتیک (آمریکا- اروپا) ادامه دارد، روابطی که نه فقط برای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها، بلکه "برای دیگر کشورهای جهان مهم است. "

به نوشته دویچه وله، اعضای پارلمان اتحادیه اروپا، در عین انتقاد از سفیر اتحادیه اروپا در ایالات متحده گفتند که نه تنها او بلکه خانم فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز "پیش از این به طور رسمی از این تغییرات مطلع شده اند". اگرچه این موضوع هم "راهی برای بهبود و تقویت روابط با شرکا نیست. "

شبکه آمریکا - اروپا هنوز فعال است

همزمان با اعتراض قانون‌گذاران کنگره در آمریکا و اتحادیه اروپا، جفری اندرسون، پروفسور مرکز مطالعات آلمان و اروپا در دانشگاه جورج تاون هم در گفتگو با دویچه وله گفت: «اطمینان دارم که شبکه روابط آمریکا – اروپا همچنان گسترده‌تر در برخی سطوح عمل می‌کند».

اندرسون همچنان معتقد به فعالیت مناسب شبکه روابط آمریکا – اروپا است و آن را "اهرم مناسب و بی‌نظیری در ایده اتحاد اروپا" می‌داند که مسئولان اتحادیه اروپا می‌توانند امید زیادی به آن داشته باشند.

آخرین وضعیت دیپلماتیک اتحادیه اروپا در واشنگتن، همچنان در همان سطح "یک نهاد بین‌المللی" است.

با این وجود، یک مقام دیپلماتیک روز پنجشنبه به دویچه وله گفت که پس از انتشار گزارش‌هایی درباره وضعیت ایجادشده، "ممکن" است مقام‌های آمریکایی به فکر انجام تغییراتی در این مورد باشند.

این مقام همچنین گفته که این گزارش‌ها ممکن است به دعوت از سفیر اتحادیه اروپا به یک برنامه تعطیلات وزارت امور خارجه منجر شود ولی الزاما این دعوت، جایگاه کنونی اتحادیه اروپا را از سطح یک نهاد بین‌المللی به وضعیت قبلی باز نمی‌گرداند.

در فهرست فعلی وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا، سفیر اتحادیه اروپا در بخش سازمان‌های بین‌المللی و در کنار نماینده اتحادیه آفریقا قرار دارد. پیش از این اما نام او در میان واحدهای ملی آمده بود.

کد خبر 428843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha