همشهری آنلاین: وزیر خارجه روسیه گفت: روسیه و ایران برخورد با گروه‌های مخالف سوری که از توافق آتش بس تخلف می‌کنند حق خود می‌دانند

سرگئی لاوروف

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از مسکو؛ وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود در مسکو گفت: گروه تروریستی جبهه النصره (وابسته به گروه تکفیری تروریستی القاعده) با تخلف از توافق های مربوط به "منطقه کاهش تنش"، حدود ۷۰ درصد از اراضی استان ادلب سوریه را اشغال کرده است.

وی افزود: هنوز جبهه النصره در برخی از این مناطق که مشمول توافق توقف درگیری هاست مستقر است و از این مناطق حملاتی را علیه مواضع ارتش سوریه و مناطق مسکونی تدارک می بیند و حتی در پی تهدید پایگاه نظامی ما در حمیمیم است. در حال حاضر این موضوع یکی از مشکلات اساسی است. در چنین شرایطی، آمریکا نیز گاهی درباره خروج از سوریه می گوید، بار دیگر از خروج در دو ماه آینده، گاه در سه ماه آینده و گاه پس از پیروزی کامل بر داعش می گوید، آنان باید موضع نهایی خود را مشخص کنند.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: ما تردیدی نداریم تنها راه برای جلوگیری از تکرار نشدن اتفاقات سال های اخیر در سوریه این است که مناطق مورد نظر در شمال سوریه نیز به مناطق تحت تسلط دولت این کشور افزوده شود. این موضوع درباره جنوب سوریه و منطقه التنف نیز مصداق دارد که آمریکا بر خلاف تمامی قوانین، در آن منطقه پایگاه نظامی دارد و گروه های مسلحی نیز در این منطقه فعالند که آمریکا از آنان حمایت می کند. با توجه به شرایط این منطقه مشخص نیست سرنوشت کاروانهای کمک های بشردوستانه در آنجا چه می شود.

"سرگئی لاوروف" در ادامه این نشست خبری اعلام کرد: بسیاری از گروه‌های مخالف سوری از توافق آتش بس تخلف می کنند. روسیه و ایران حق خود می دانند که با تخلف این گروه ها از آتش بس مورد توافق، برخورد کنند.

همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در این نشست خبری، گفت: بهانه های آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد، واهی و بی اساس است. مسکو نیازی به مخفی کاری در تولید موشک های میانبرد و کوتاه برد ندارد و هر وقت لازم بداند تولید این تسلیحات را از سر خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: روسیه و آلمان بدون توجه به فشارهای آمریکا، ساخت خط لوله گاز موسوم به جریان شمالی «نورد استریم۲» ادامه می دهند و این خط لوله استراتژیک می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای آلمان، گاز مورد نیاز اروپا را بصورت مطمئن تامین کند.

کد خبر 428842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha