همشهری آنلاین: آسوشیتدپرس در گزارشی با بررسی تحولات اخیر در سوریه نوشت کشورهای عربی به صف شده‌اند تا سفارتخانه‌های خود در دمشق را بازگشایی کنند.

کشور‌های عربی در صف بازگشایی سفارت‌های خود در دمشق

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه در گزارشی به بررسی اوضاع سوریه پس از اقدام برخی کشورهای عربی برای بازگشایی سفارت‌های خود در دمشق و برقراری رابطه مجدد با این کشور پرداخت.

آسوشیتدپرس در این گزارش نوشت: بشار اسد رئیس جمهور سوریه از هشت سال جنگ و میلیاردها دلار هزینه و تسلیحات که با هدف سرنگون کردن وی خرج شد جان سالم به در برد. هم اکنون اسد آماده است تا به جمع کشورهای عربی بازگردد، شاهکاری که با توجه به بحران در این کشور غیرقابل تصور بود.

به گزارش فارس این خبرگزاری آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که زمانی حامی اصلی مخالفان برای سرنگونی اسد بودند هم اکنون به صف شده‌اند تا سفارت‌های خود در سوریه را بازگشایی کرده و نگران هستند این کشور که در قلب جهان عرب است به ایران و ترکیه که رقبای منطقه‌ای هستند واگذار شده و پروژه‌های بازسازی سودآور در این کشور را از دست بدهند. مرزهای عبوری کلیدی با همسایگان که سال‌ها به دلیل جنگ بسته شده بودند بازگشایی شده و خطوط هوایی تجاری کشورهای عربی به دنبال از سرگرفتن پروازهای خود به دمشق هستند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد ۲ هزار نیروی آمریکایی را از شمال شرق سوریه خارج کرده و نیروهای دولتی سوریه به دنبال بازپس گیری این مناطق هستند که از سال ۲۰۱۲ و در بحبوحه جنگ از دست داده‌اند. این اقدام گام مهمی در راستای بازگشت کنترل تمام سوریه در دستان اسد خواهد بود و تنها شمال غربی این کشور باقی خواهد ماند که بخش عمده آن در کنترل افراد مسلح است.

«فیصل ایتانی» از اعضای ارشد شورای آتلانتیک مرکز رفیق حریری برای خاورمیانه معتقد است که احیای روابط کشورهای عربی با سوریه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

پس از شروع ناآرامی‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱، بسیاری از کشورهای عربی و غربی سفارت‌های خود در سوریه را تعطیل کرده و اتحادیه عرب عضویت سوریه در این اتحادیه را تعلیق کرد، اما کشورهای دیگری نظیر چین، روسیه، برزیل، هند و آفریقای جنوبی روابط دیپلماتیک خود با سوریه را حفظ کرده و در جهان عرب نیز کشورهایی نظیر لبنان، عراق و الجزایر نیز روابط خود با سوریه را قطع نکردند و به کمک روسیه، چین و ایران، دولت بشار اسد هرگز از نظر سیاسی در تنگنا قرار نگرفت.

کد خبر 428381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha