همشهری آنلاین: نمایندگان سازمان ملل متحد، صلیب سرخ جهانی، دولت مستعفی یمن و جنبش انصار الله به سازوکار مشخصی برای تبادل اسیران در نشست فنی به میزبانی امان پایتخت اردن دست یافتند.

كنفرانس در باره يمن

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری 'اسپوتنیک'، نمایندگان انصار الله و دولت مستعفی یمن گزارش های خود را درمورد اسیران به نمایندگان سازمان ملل و صلیب سرخ ارائه کردند.

در این نشست مقرر شد طرفین پس از سه روز نظرات خود را درمورد گزارش های ارائه شده اعلام کنند و پس از آن در یک بازه ۷ تا ۱۰ روزه فهرست اسیران برای تبادل نهایی شود.

نشست فنی تبادل اسرا در اردن از روز گذشته (پنجشنبه) با حضور نمایندگان انصارالله و دولت مستعفی یمن و تحت نظارت سازمان ملل متحد آغاز شد.
طرف های یمنی در ۲۸ آذر ماه، فهرست ۱۶ هزار اسیر را برای آزادی مبادله کردند.

در همین راستا هفته گذشته یک تیم از کمیته ملی امور اسیران انصار الله به ریاست «عبدالقادر المرتضی» عضو هیات مذاکره کننده و رییس این کمیته راهی اردن شد تا درباره موانع پیش روی اجرای توافق تبادل اسیران با دولت عبدربه منصور هادی بحث و رایرنی کند.

این کمیته به دنبال گفت و گوهای صلح سوئد تشکل شده است.

دور جدید مذاکرات صلح یمن در آذر سال میان هیات مذاکره کننده جنبش انصار الله و دولت مستعفی یمن در استکهلم سوئد با میانجیگری 'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برگزار شد.

عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از بندر الحدیده، تبادل اسیران، بازگشایی فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق کارمندان و ارسال کمک‌های بشردوستانه از دیگر محورهای اصلی مذاکرات بود.

جنگ یمن با حمله همه جانبه ائتلاف عربستان سعودی از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ (ماه مارس ۲۰۱۵) آغاز شد.

این جنگ تاکنون موجب کشته یا زخمی شدن هزاران یمنی و تخریب بخش های زیادی از مناطق مسکونی این کشور شده است.

بیش از ۱۶ هزار نفر یمنی در این جنگ کشته شده و میلیون‌ها انسان با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو هستند، بونه ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را 'بزرگ‌ ترین فاجعه انسانی'نامید.

کد خبر 428821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha