سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبر کره شمالی در رأس هیئتی بزرگ سفری چهارروزه را به چین آغاز کرده است. این سفر از پیش اعلام نشده است و بعید نیست که نتایجی غافلگیرکننده داشته باشد.

رهبر كره شمالي

به گزارش دویچه وله، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به همراه همسر و هیئتی از زمامداران کشورش به چین سفر کرده و تا روز پنجشنبه (دهم ژانویه) در جمهوری خلق اقامت خواهد داشت. بنا به گزارش خبرگزاری‌ها قطار مخصوص رهبر کره شمالی شامگاه دوشنبه (به وقت محلی) از مرز عبور کرده است.

به گفته خبرگزاری رسمی کره شمالی، این سفر به دعوت شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین انجام گرفته است.

درباره انگیزه‌ها یا اهداف سفر رهبر کره شمالی، که همین سه‌شنبه، سن او ۳۶ سال می‌شود، هیچ گزارشی منتشر نشده است.

کره شمالی در انزوای سیاسی کامل قرار دارد و جمهوری خلق چین تنها دوست و متحد نیرومند این کشور به شمار می‌رود.

در سال گذشته میلادی رهبر کره شمالی سه بار به چین سفر کرد، قبل و بعد از دیدارش با دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده. هیچ یک از این سفرها از پیش اعلام نشده بود.

به گفته کارشناسان، رهبر کره شمالی درباره چندوچون روند تنش‌زدایی با ایالات متحده، همواره با رهبران چین مشاوره می‌کند.

کیم جونگ اون، که در سال ۲۰۱۱ بر کرسی رهبری کشورش نشست، از چند ماه پیش آشتی با کره جنوبی و تنش‌زدایی با آمریکا را شروع کرده، تا از تحریم‌های بین‌المللی در امان بماند. در رأس این عقب‌نشینی‌ها دست کشیدن از برنامه هسته‌ای است که آمریکا آن را خطرناک می‌داند.

کیم در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی، از سیاست ایالات متحده انتقاد کرد و گفت که به رغم آمادگی کره شمالی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای، فشارهای اقتصادی و سیاسی بر کشورش ادامه دارد. او تهدید کرد چنانچه واشنگتن در سیاست خود تغییری ندهد، کره شمالی نیز رویکرد خود را تغییر خواهد داد.

رهبر کره شمالی در عین حال تأکید کرد که به بهبود روابط با کره جنوبی مصمم است و قصد دارد در آینده نزدیک به سئول سفر کند.

دونالد ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که یک "نامه فوق‌العاده" از کیم جونگ اون دریافت کرده و قصد دارد بار دیگر با او دیدار کند.

کد خبر 427829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha