همشهری آنلاین: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به طور رسمی اعلام کرد که قرار است در سال آینده میلادی (۲۰۱۹) به کره جنوبی سفر و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. تا چندی پیش چنین اقدامی از طرف رهبر کره شمالی تصورناپذیر بود.

کیم جونگ اون

به گزارش دویچه وله، قرار است کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سال آینده میلادی (۲۰۱۹) به کره جنوبی سفر کند و با مقامات این کشور در باره اوضاع سیاسی گفت‌وگو کند. کیم جونگ اون این خبر را در نامه‌ای به مون جه- این، رئیس جمهوری جدید کره جنوبی اعلام کرده و سفرش را به کره جنوبی برای دمکراتیزه شدن شبه‌جزیره کره مفید دانسته است.

رهبر کره شمالی در نامه‌اش ابراز تاسف کرده که نتوانسته است در سال جاری میلادی (۲۰۱۸) به کره جنوبی سفر کند. او اما هم‌زمان بر "عزم قوی" خود برای سفر در سال آینده تاکید کرده است.

کیم جونگ اون همچنین در این نامه نوشته است که تصمیم دارد در سال ۲۰۱۹ چندین بار با مون جه- این، رئیس جمهوری کره جنوبی، دیدار و گفت‌وگو کند.  

رئیس جمهوری کره جنوبی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ به پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی رفت و در نشست سران چند کشور شرکت کرد. آن زمان نیز اعلام شد که کیم جونگ اون در "نزدیک‌ترین زمان ممکن" به کره جنوبی سفر خواهد کرد.  

در صورت تحقق، این نخستین سفر رهبر کره شمالی به پایتخت کره جنوبی خواهد بود. رئیس‌جمهوری کره جنوبی امیدوار است که این دیدارها بتوانند دست‌یابی به توافقی برای پایان برنامه‌های اتمی کره شمالی منجر شوند.

  • دوستی به‌جای تهدید

در سال ۲۰۱۸ میلادی رهبران دو کشور کره شمالی و جنوبی سه‌بار با یکدیگر ملاقات کردند و به گفت‌وگو در باره موضوع‌های مختلف پرداختند. این دیدارها به طور محسوسی به عادی‌تر شدن روابط دوکشور یاری رساندند.

کره شمالی و جنوبی هنوز در شرایط جنگ با یکدیگر هستند. جنگ کره در سال ۱۹۵۳ با اعلام یک آتش‌بس پایان یافت، اما معاهده صلحی میان دوکشور هنوز امضا نشده است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای نخستین بار در ماه ژوئن سال جاری در سنگاپور با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این دیدار آمادگی اصولی خود را در رابطه با خلع سلاح اتمی کشورش اعلام کرد.

در این دیدار اما هیچ‌گونه برنامه زمانی و همچنین اقدامات لازم در راستای کنترل روند خلع سلاح ارائه نشده بود؛ امری که انتقادهای زیادی را در پی داشت. همچنین مشخص نشد که کره شمالی در ازای خلع سلاح اتمی کشورش از آمریکا چه انتظاراتی دارد.

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که آمادگی دیداری دیگر با کیم جونگ اون را "در آینده‌ای نزدیک" دارد. کاخ سفید اعلام کرده که زمان برگزاری این دیدار در حال حاضر در دست بررسی است.

کره شمالی و جنوبی همچنین در نظر دارند نزدیکی خود را با اتصال خطوط زمینی و راه آهن دوکشور استحکام بخشند. در همین راستا روز چهارشنبه ۵ دی (۲۶ دسامبر) نمایندگانی از کشورهای کره شمالی و جنوبی در ایستگاه قطار "پانمون" در شهر مرزی "کائه‌سونگ" گرد آمدند و طی مراسمی نمادین تابلوهای راهنمای جاده به سوی پایتخت‌های دو کشور "پیونگ یانگ" و "سئول" را نصب کردند.

در این مراسم نمایندگانی بلندپایه از کشورهای روسیه، چین و مغولستان نیز حضور داشتند. این سه کشور امیدوارند که شبه‌جزیره کره روزی به راه‌آهن سراسری سیبری (ترانس‌سیب) که طولانی‌ترین شبکه ریلی جهان است بپیوندد و به اروپا راه یابد.

یکی از سخنگویان وزارت اتحاد مجدد دو کره در کره جنوبی در این باره تاکید کرد که این اقدام به معنای آغاز عملیات ساخت‌وساز برای اتصال شبکه‌های جاده‌ و خطوط ریلی کره شمالی و کره جنوبی نیست و تنها بر "تعهد" در این امر تاکید دارد.

این سخنگو در ادامه گفت آغاز عملیات ساخت‌وساز برای اتصال شبکه‌های جاده‌ و خط آهن کره شمالی به کره جنوبی منوط به پیشرفت در برنامه خلع سلاح هسته‌ای در کره شمالی است. اجرای خلع سلاح اتمی می‌تواند به سرعت به لغو تحریم‌ها علیه کره شمالی بیانجامد تا زمینه برای نوسازی خطوط ارتباطی فراهم شود.

کد خبر 427048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha