همشهری آنلاین: دادگاهی در آمریکا دولت کره‌شمالی را به پرداخت ۵۰۱ میلیون دلار غرامت به خانواده دانشجویی محکوم کرد که سال گذشته در پیونگ‌یانگ شکنجه شد و در اوهایو از دنیا رفت.

اوتو وارمباير دانشجوي آمريكايي در كره شمالي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، اوتو وارمبیر ۲۲ ساله که در پیونگ‌یانگ بازداشت و شکنجه شده بود، در حالت کما به آمریکا بازگردانده شد اما چند روز بعد درگذشت. حدود سه سال پس از ماجرای بازداشت و ۱۸ ماه پس از بازگشت جوان آمریکایی به زادگاهش، قاضی دادگاه واشنگتن از مقام‌های کره‌شمالی خواسته است غرامت ۵۰۱ میلیون دلاری شکنجه و مرگ دانشجوی دانشگاه ویرجینیا را به فرد و سیندی وارمبیر (پدر و مادر اوتو) بپردازند.

خانواده وارمبیر ماه آوریل امسال از کره‌شمالی به دادگاه‌های آمریکا شکایت کردند. فرزند ۲۲ ساله آنها از ژانویه ۲۰۱۶ تا ژوئن ۲۰۱۷ در زندان بود و وقتی در حالت کما به آمریکا بازگشت، فقط چند روز زنده ماند. آمریکایی‌ها علت مرگ وارمبیر جوان را نرسیدن خون و اکسیژن کافی به مغز اعلام کردند. از آنجا که کره‌شمالی و آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند، حکم دادگاه جنبه نمادین دارد و کسی نمی‌تواند پیونگ‌یانگ را به پرداخت غرامت مجبور کند.

اوتو وارمبیر در یک تور گروهی سرگرم بازدید از کره‌شمالی بود که هنگام دزدیدن یک پوستر تبلیغاتی دستگیر شد. دادگاه پیونگ‌یانگ سه ماه پس از دستگیری او را به ۱۵ سال حبس با اعمال شاقه محکوم کرد. هر چند این حکم فقط کمی بیش از یک سال اجرا شد و کره‌شمالی به ناچار دانشجوی آمریکایی را نزد خانواده‌اش در آمریکا بازگرداند. پدر و مادر اوتو او را در حالی تحویل گرفتند که نابینا و ناشنوا شده و دندان‌هایش شکسته بود.

گزارش پزشکی قانونی آمریکایی از مرگ اوتو وارمبیر نشان می‌داد او به دلیل نرسیدن خون به مغزش به مدت پنج تا ۲۰ دقیقه دچار مرگ مغزی شده است. خانواده این دانشجوی اهل سین‌سیناتی اوهایو ژوئن ۲۰۱۷ در جریان کمای او قرار گرفتند، آن هم در حالی که به نظر می‌رسید حدود یک سال از کما رفتن اوتو گذشته بود.

کد خبر 426448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha