همشهری آنلاین: سرپرست وزارت بهداشت گفت: طرح تحول سلامت را با شدت و قوت ادامه می‌دهیم.

دكتر سعيد نمكي

به گزارش وبدا، دکتر سعید نمکی در حاشیه همایش مدیران و کارشناسان نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت:  با اشاره به برگزاری همایش مدیران و کارشناسان نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: تامین حقوق بیمار و نظارت بر حقوق شهروندی بیماران، یکی از اصلی‌ترین مسئولیت‌ها و رسالت‌های ما در وزارت بهداشت است.

 وی افزود:  از جدیت و پشتکار زیاد دکتر هاشمی در اجرای طرح تحول سلامت در وزارت بهداشت تشکر می‌کنیم و هدف ما این است که این طرح که متعلق به رییس جمهور است را با قوت و شدت ادامه دهیم. کاهش هزینه‌های کمرشکن بیماران، توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت، تامین داروهای اساسی برای بیماران خاص و صعب العلاج، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم کشور، از برنامه‌های بسیار مهم طرح تحول سلامت است که امیدواریم با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: از اولویت‌های ما، تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای بیماران سرپایی در کشور است و به بیماری‌های غیر واگیر که امروز بر دوش نظام سلامت، سنگینی می کنند، توجه ویژه ای داریم. از سوی دیگر، تامین سلامت روان مردم و ادغام این اقدامات در نظام سلامت و همچنین رسیدگی به سالمندان با توجه به افزایش تعداد سالمندان، از اولویت‌های ما محسوب می‌شود.

سرپرست وزارت بهداشت تاکید کرد: با توجه به اینکه ۳۰ سال است که هیچ بازنگری در شبکه بهداشتی و درمانی و ساختار نظام سلامت انجام نداده ایم، اصلاح این ساختارها در دستور کار قرار گرفته است. از تکالیف قانونی برجای مانده برنامه پنجم و ششم توسعه برای وزارت بهداشت می توان به توسعه پزشکی خانواده، استقرار نظام ارجاع، تکمیل پرونده الکترونیک سلامت و تدوین و اجرای راهنماهای بالینی اشاره کرد که باید به آنها توجه کنیم و خوشبختانه همکاران ما در وزارت بهداشت، پیشرفت‌های خوبی در این زمینه ها داشته اند که باید از آنها حمایت بیشتری کنیم تا به نتیجه برسد.

دکتر نمکی درخصوص برنامه‌های وزارت بهداشت برای جلوگیری از مشکلات حوزه دارو گفت: روز گذشته معاون جدید و رییس سازمان غذا و دارو معرفی شد و تکالیفی برای وی تعیین کردم. اولین تکلیف این بود که وی باید تلاش کند که داروهای اساسی مردم با توجه به شرایط تحریم کشور، حتی یک روز هم معطل نماند. البته خوشبختانه ذخیره دارویی کشور مناسب است و منابع خوبی از طریق سازمان برنامه و بودجه به صنعت دارو تزریق کرده ایم و در مورد کمبود دارو در ماه‌ها و سال آینده نگرانی نداریم.

سرپرست وزارت بهداشت، اضافه کرد: رییس سازمان غذا و دارو را مکلف کردم که از صنعت دارویی داخلی حمایت کند و نباید صنایع دارویی کشور، فدای واردات شود. البته برخی از داروهای‌های تک هستند که باید به کشور وارد شوند چون تکنولوژی ساخت آنها را نداریم و باید تلاش کنیم تا صنایع دارویی کشور که یکی از صنایع بسیار پویا در منطقه است، بتواند با بزرگان تکنولوژی دنیا پیوند برقرار کند و داروهای تک را به همت تولیدکنندگان داخلی و انتقال تکنولوژی از خارج، در داخل کشور تولید کنیم.

وی درخصوص مشکلات پرستاران گفت: پرستاران به عنوان مدافعین خط مقدم جبهه سلامت در درمان بستری و غیر بستری حضور دارند و بسیار مورد احترام هستند. قبل از اینکه برای قبول مسئولیت به وزارت بهداشت بیایم، در مورد نیازهای حوزه سلامت و تخت های بیمارستانی جدید، برآوردهایی کردیم که سال ۹۸ و ۹۹ بتوانیم حداقل ۱۹ هزار نیروی جدید را در حوزه پرستاری جذب کنیم، البته از همکارانم خواسته ام که بررسی کنند که از ظرفیت پرستاران در نظام سلامت می توان چه استفاده‌هایی کرد و اعتقاد داریم که پرستاران، بهترین نیروها برای کارکرد در نظام سلامت به ویژه در حوزه پیشگیری و در مراکز بهداشتی و درمانی، پایگاه‌های سلامت و مراکز سلامت هستند.

دکتر نمکی درخصوص تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو به حوزه سلامت و سازمان بیمه سلامت ایران نیز، گفت: توزیع این ۵۰۰ میلیون یورو آغاز شده و در استان‌ها توزیع شده و بخش دیگر این مبلغ در روزهای آینده از طریق خزانه برای رفع کمبودها به استان‌ها تخصیص می‌یابد.

کد خبر 427715

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha