همشهری‌آنلاین: ویکی لیکس از رسانه‌ها خواست ادعاهایی با موضوع دروغ را درباره موسس‌اش منتشر نکنند و منابع و درستی آنها را چک کنند.

آسانژ

ویکی لیکس به خبرنگاران توصیه کرد که ۱۴۰ موضوع "دروغ و همراه با افتراء" را علیه جولیان آسانژ، بنیانگذار این وب سایت که از ژوئن ۲۰۱۲ در سفارت اکوادور در شهر لندن اقامت گزیده، گزارش نکنند.

به‌ گزارش ‌ایسنا ‌به نقل از رویترز، مشخص نشده است که چه چیزی سبب ارسال این توصیه از سوی ویکی لیکس به رسانه‌ها شده، اما ویکی لیکس روزنامه‌ گاردین را به طور مشخص مثال زده است و گفته که گزارشی دروغ درباره آسانژ منتشر کرده است.

روزنامه‌ گاردین به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

جولیان آسانژ از ویکی لیکس برای انتشار اسناد و اطلاعات محرمانه از جانب منابع ناشناس استفاده می‌کرد و حامیان آسانژ او را یک قهرمان می‌خوانند چرا که معتقدند او سوء استفاده‌های دولت‌ها را افشا کرده و از آزادی بیان حمایت کرده است و عده‌ای دیگر نیز او را یک شورشی خائن به امنیت آمریکا می‌دانند.

ویکی لیکس از آن جهت باعث خشم آمریکا شد که اقدام به افشای صدها هزار سند دیپلماتیک محرمانه آمریکا کرد که اغلب ارزیابی‌های بسیار انتقادی آمریکا از رهبران جهان برملا ساخته بود.

ویکی لیکس در ایمیلی به سازمان‌های رسانه‌ای نوشت: فضایی برای طرح ادعاهای نادرست درباره ویکی لیکس و جولیان آسانژ از جمله با ماجراهای ساختگی هدفمند کار گذاشته شده در رسانه‌های بزرگ و  در ‌عین ‌حال مشهور، شیوع پیدا کرده است.

در ادامه‌ این بیانیه تصریح شده است: در نتیجه‌ این وضعیت خبرنگاران و ناشران آشکارا مسئولیت دارند که به چک کردن حقیقت با دقت نزد منابع اولیه پرداخته و یک لیست ذکر شده در ذیل را مورد مشورت قرار دهند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ گونه دروغ و افتراء زنی درباره ویکی لیکس و جولیان آسانژ منتشر نکرده و نمی‌کنند.

ویکی لیکس به درخواست برای اظهار نظر درباره این بیانیه پاسخ نداد. متن این ایمیل که پنج هزار کلمه دارد، ۱۴۰ بیانیه را در بر دارد که به گفته ویکی لیکس دروغ و همراه با افتراء زنی هستند. نظیر این مساله که آسانژ تاکنون به عنوان "مامور یا افسر یک سرویس اطلاعاتی" خدمت کرده است.

همچنین ویکی لیکس تاکید کرد که این هم غلط و افتراء‌زنی است که بگویند آسانژ ۴۷ ساله توسط دولت روسیه استخدام شده است یا به کرملین، دولت روسیه و یا ولادیمیر پوتین نزدیک شده است.

دیگر ادعاهایی که به عنوان اظهارات غلط و افتراء زنی در این لیست ذکر شده است، شامل رنگ کردن موی جولیان آسانژ، هکر بودن او ، ضعیف بودن بهداشت شخصی‌اشو بی اعتنایی‌ به حیوانات است.

کد خبر 427689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha