یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ویلیام هوگارت ـ نقاش و طنزنویس انگلیسی ـ منظره‌ای از یک هارمونی ناهنجار را که به مدت بیش از دو قرن سر زبان‌ها بوده را به‌ تصویر کشیده است. گاردین اخیرا در گزارشی به تشریح اثر «موسیقیدان خشمگین» از هوگارت پرداخته است.

نقاشي

به گزارش ایسنا، این رسانه هر از چند گاهی با انتخاب یک اثر هنری، به ارائه توضیحاتی درباره آن می‌پردازد که این بار قرعه به نام موسیقیدان خشمگین افتاده است.

سر و صدا کن ...

تابلو «موسیقیدان خشمگین» متعلق به سال ۱۷۴۱ است؛ نوازنده حرفه‌ای ویولون گوش‌های خود را در مقابل عده‌ ناهمگونی از نوازندگان خیابانی گرفته است. به نظر می‌رسد در این تصویر افرادی همچون خواننده که با صدای بلند در حال خواندن است و از طرفی کودکی که در آغوش او در حال گریه کردن است، پسر نوازنده درام، نوازنده ابوا و پسری که در حال ادرار کردن در گوشه‌ای است، همگی به‌ عمد قصد آزار دادن مردی را دارند که کنار پنجره ایستاده است.

زن طبیعی ...

در این تابلو یک زن شیرفروش را می‌بینیم که به‌طور مستقیم به ما نگاه می‌کند و دامنش را برای جلوگیری از برخورد با کثیفی‌ها روی زمین کمی بالا برده است. چهره این زن به وضوح با افراد دیگر در تابلو که چهره‌هایشان به‌ دلیل نوشیدن مشروب، عصبانیت و یا حماقت، از شکل افتاده، متفاوت است. با این حال در میان هیاهو و جنجال نوازندگان خیابانی، ترانه این زن به‌ گوش نوازنده حرفه‌ای ویولون که گوش خود را گرفته است، نمی‌رسد.

واقعی نگهش دار ...

هوگارت در این اثر تلاش کرده که هنرش ایده‌ئالیست به‌ نظر نرسد ولی در عین حال تمام خشونت، شکوه و عظمت زندگی را نیز به نمایش بگذارد. این نسخه چاپی از او می‌تواند به‌ عنوان تمثیلی از موقعیت آن دوره در نظر گرفته شود. معمولا برای این هنرمند مرز بین زندگی و هنر خیلی باریک است.

توجه به اثر در سال جدید ...

اثر «موسیقیدان خشمگین» از هوگارت اخیرا توجهات زیادی را در یک نمایشگاه چاپ طنز به خود جلب کرده است. رابطه این اثر با دوره برگزیت (دوره پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) در این نمایشگاه بررسی خواهد شد.

ویلیام هوگارت در تاریخ ۱۰ نوامبر سال ۱۶۹۷ متولد شد و در ۲۶ اکتبر ۱۷۶۴ درگذشت. او گراورساز (چاپ دستی یا چاپ هنری)، نقاش، طنزنویس تصویری، منتقد اجتماعی و طراح کارتن دنباله‌دار انگلیسی تبار بود که به عنوان پیشرو در طراحی کارتن دنباله‌دار نیز مشهور است. کارهایش مجموعه‌ عکس‌هایی از موضوعات اخلاقی مدرن در حوزه هنر رئالیسم بصری تا کمیک استریپ (داستان مصور) را شامل می‌شود.  

به دلیل اینکه آثار او مفاهیم زیادی را پوشش می‌دهد، کارهایی که هزلیات سیاسی تصویری را ترسیم می‌کنند، هوگارتین می‌نامند.

کد خبر 427594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha