محمد سرابی - خبرنگار: لایحه همه‌پرسی محلی در دولت در حال تدوین است تا به مجلس ارائه شود؛ لایحه‌ای که براساس آن بتوان همه‌پرسی‌های قانونی را در مقیاس محلات و بخش‌هایی از شهرهای بزرگ برگزار کرد.

لایحه همه‌پرسی محلی همه پرسي محلي

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در همایش «پرسمان همگانی» این خبر را اعلام کرد. روز گذشته فرهنگسرای اندیشه میزبان شهردار تهران، معاون حقوقی رئیس‌جمهور و اعضای شورای شهر تهران بود تا در مورد مشارکت مردمی در اداره شهر به تبادل‌نظر بپردازند. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این جلسه در ابتدا به ارائه آمار پرداخت. وضعیت کلانشهر تهران از نظر شاخص‌های بین‌المللی مناسب نیست.

بنا به آمارها از میان ۱۲۸شهر دارای چشم‌انداز، تهران رتبه۱۱۸، از میان ۱۵۰شهر موفق رتبه۱۴۵، از میان ۱۸۰شهر پویا رتبه۱۶۱، از میان ۱۴۰شهر زیست‌پذیر رتبه ۱۲۷، از میان ۶۰شهر امن رتبه ۵۲، از میان ۵۰۰شهر خلاق رتبه ۴۲۳، از میان ۲۳۱شهر دارای کیفیت زندگی رتبه۲۰۰ را دارد. از سوی دیگر در نظرسنجی‌های انجام شده از شهروندان آلودگی و ترافیک در سطح اول مشکلات شهری، فاصله طبقاتی در سطح دوم، جمعیت زیاد و ساخت‌وساز بی‌رویه در سطح سوم و ناتاب آوری در مقابل حوادثی شبیه زلزله در سطح چهارم نگرانی‌های شهروندان قرار دارد.

میزان رضایت از زندگی در شهر ۲.۷ از ۵ و میزان رضایت از زندگی در محله ۳ از ۵ است. این اطلاعاتی بود که رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر در ابتدای نشست ارائه کرد. محمد سالاری گفت: پیش از این همه منابع درآمدی شهرداری محقق و بودجه متمم هم اضافه می‌شد به شکلی که نه‌تنها چالش منابع مالی وجود نداشت بلکه هیچ ساختار، اتاق فکر و سازوکار منظمی برای تخفیف و صرف منابع ایجاد نشده بود. درآمد از محل تراکم‌فروشی به‌سادگی تامین می‌شد تا جایی که ظرفیت طرح تفصیلی اشباع شد و املاک ارزشمند تهاتر شد و بدهی‌هایی هم به‌بار آمد. او بیان کرد: مهم‌ترین عامل اداره شهر رویکرد شهر مشارکت‌پذیر است. مشارکت باعث اعتماد و تعلق خاطر می‌شود و مدیران شهری را همراهی می‌کند. سالاری اضافه کرد: لایحه همه‌پرسی محلی گام مهمی در راه دمکراسی است.

  • توزیع مساوی ثروت در قلمروی عمومی

شهردار تهران هم  در این همایش بر مشارکت شهروندان در اداره محله‌ها برای تحقق حقوق شهروندی تاکید کرد. پیروز حناچی گفت: براساس تعاریف امروز شهرهایی در جهان موفق هستند که شرایط مساوی را برای شهروندان فراهم کنند. ثروت شهرداری امکانات و فضاست که باید به شکل مساوی و در حوزه قلمروی عمومی توزیع شود. حناچی با اشاره به اینکه معنای مدیریت استراتژیک، اختصاص منابع محدود شهر به اولویت‌هاست، تأکید کرد که شهروندان باید حس کنند هر قدمی که برمی‌دارند، برای خانواده و محله خودشان مفید است.

حناچی تأکید کرد: برای رسیدن به این مکانیسم قدم اول این است که منابع را در بخش پایدار متمرکز کنیم و امیدوارم لایحه درآمدهای پایدار شهری که در همین راستاست زودتر به نتیجه برسد. در بخش دیگری از این مراسم معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه مشارکت به‌عنوان مشارکت فی نفسه دارای ارزش است، گفت: همه کشورهای دنیا متوجه دو اصل حکومت قانون و مشارکت مردم شده‌اند اما هر تغییری باید با احتیاط انجام شود تا ساختارهای باثبات قبلی در جامعه آسیب نبینند. لعیا جنیدی افزود: گاهی اوقات یک پروژه بدون آمادگی ذهنی مردم اجرا می‌شود و مقاومت آنها را به‌دنبال دارد اما می‌توان با تصمیم‌گیری‌های جمعی، مخاطبان را همراه کرد.

  • قلمروی عمومی؛ شاخص مهم توسعه‌یافتگی شهرها

پیروز حناچی اظهار کرد: حوزه قلمروی عمومی جایی است که امکان دسترسی راحت و امن فراهم باشد؛ جایی که امکان شکل‌گیری و یادآوری و توجه به هویت شهر را فراهم کند؛ جایی که امکان انطباق گذشته، حال و آینده میسر است. شهرهای موفق دنیا در این حوزه‌ها توسعه یافته‌اند. یکی از پیشرفت‌های شهری مانند پاریس وسعت زمین‌هایی است که به قلمروی عمومی اختصاص یافته است.

کد خبر 427416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha