مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

حامد فوقانی - خبرنگار: طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه تا ثبت جهانی فاصله کمی دارد؛ خیابان ولیعصر که پیش از این ثبت ملی شده بود حالا و با پیگیری‌های شهردار جدید تهران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گام بزرگی برای ثبت جهانی‌ برداشته شده؛

خيابان وليعصر

چراکه اکنون مستندات لازم تهیه و به دبیرخانه یونسکو ارسال شده است. اینطور که پیروز حناچی، شهردار پایتخت گفته ثبت این خیابان دست‌کم تا سال ۲۰۲۰میلادی طول خواهد کشید. به این ترتیب احتمالا در آستانه ۹۰سالگی ثبت جهانی خواهد شد. خیابان ولیعصر تهران با ۱۸کیلومتر طول، با صدها چناری که در برابر برخی از ناملایمات روزگار ایستادگی کرده‌ و قد خم نکرده‌اند، تنها چند قدم دیگر لازم دارد تا بیش از پیش هویت پایتخت ایران را به رخ بکشد.

سال ۱۳۰۰بود که تصمیم گرفته شد تا خیابانی در تهران کاخ سعدآباد و کاخ مرمر از شمال شهر به جنوب شهر را متصل کند. چند سال بعد به کمک مهندسی اتریشی، توسعه این خیابان آغاز شد و کم‌کم چنارهایی در دو طرف آن کاشته شد. در سال ۱۳۰۹این خیابان قیرریزی شد و در سال ۱۳۱۱دیگر این خیابان آسفالت شده و آمده تردد بود. در این ۸۸سال تاکنون، نمادها و فضاهای نابی پا به خیابان معروف گذاشتند؛ از تئاتر شهر گرفته تا موزه آب و پیاده‌راه و مرکز فرهنگی باغ‌ فردوس؛ به همین‌خاطر کوچک‌ترین اقدامی که حتی در ظاهر هم نشان دهد به خیابان ولیعصر و چنارهایش آسیب می‌رساند، در نگاه عمومی بزرگ جلوه می‌کند.

  • برنامه‌هایی برای حفظ چنارها

ولیعصر در حالی به سمت و سوی جهانی‌ شدن نزدیک می‌شود که درختان سر به فلک کشیده شده آن طی دهه‌های گذشته به‌خاطر بلندمرتبه‌سازی و خشک شدن برخی از قنات‌ها گاهی خشک شده و شهرداری مجبور به قطع آنها شده است؛ اگرچه که سازمان فضای سبز و بوستان‌های شهر تهران دیگر به هیچ عنوان اجازه استفاده از آسفالت و بتن را در اطراف درختان چنار نمی‌دهد و آبرسانی به درختان را اولویت اصلی همه اقدامات عمرانی و شهرسازی می‌داند.

به هرترتیب گذرگاه پرخاطره ولیعصر با چنارهایی که اغلب از لابه‌لای ساختمان‌ها دنبال نور خورشید می‌گردند، آفتاب جهانی شدن را دیده است و نامش با مستندات فراوان، ۲سال دیگر، پرآوازه‌تر از گذشته و بین‌المللی خواهد شد. اینطور که علی‌محمد مختاری، رئیس سازمان فضای سبز و بوستان‌ شهر تهران نیز به همشهری می‌گوید: «این سازمان‌ با توجه به تأکیدات آقای حناچی، شهردار پایتخت، تمام مستنداتی که لازم باشد را برای ثبت جهانی ولیعصر تهیه کرده و در اختیار شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران قرار داده‌ است.» 

متوسط عمر گونه چنارهای ولیعصر بین ۴۰۰تا ۵۰۰سال است و در این بین ممکن است به‌دلیل برخی از اقدامات اشتباه در هرس و... عمرشان به ۵۰یا حداکثر ۱۰۰سال تقلیل پیدا کند. الان درختان خیابان ولیعصر حدود ۷۰تا ۹۰سال عمر دارند و اینطور که مختاری می‌گوید سازمان فضای سبز و بوستان‌ها از یکسو همچنان برای حفاظت بهتر از درختان مسیر خیابان ولیعصر، برنامه‌های خاصی را در دستور کار دارند و از سوی دیگر با ثبت جهانی ولیعصر برنامه‌های ویژه‌ای را به اجرا درخواهند آورد.

به گزارش همشهری، پیش از این خیابان زیبا و یگانه، کاخ گلستان به‌عنوان تنها اثر جهانی پایتخت محسوب می‌شد که در سال ۲۰۱۳ 
(۱۳۹۲ خورشیدی) به ثبت جهانی رسید؛ این در حالی است که در برنامه ارائه شده حناچی به شورای شهر، ثبت جهانی خیابان ولیعصر تهران به‌عنوان یکی از ۸پروژه پیشنهادی و اولویت‌دار معرفی شده بود.

کد خبر 427409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha