گروه اقتصادی: غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ 2 ماه مانده تا پایان سال روزهای پرکاری را سپری می‌کند تا به انتقادها نسبت به روند کند واگذاری‌های مشمول سیاست‌های ابلاغی اصل 44 پاسخی در خور دهد.

کرد زنگنه در گفت‌وگوی کوتاهی که می‌خوانید، برنامه‌های سازمان متبوعش برای واگذاری سهام بانک‌های دولتی را تشریح می‌کند.

  • برای عرضه سهام بانک‌های دولتی تا کنون چه تمهیداتی اندیشیده شده؟ عرضه سهام کدام بانک‌ها تاکنون نهایی شده است؟

درحوزه بانک‌ها پذیرش بانک ملت در بورس تصویب شده و بانک صادرات نیز در هفته گذشته در هیات پذیرش بورس تصویب شده است و پس از طی مراحل قانونی واگذار می‌شود. برای واگذاری بانک صادرات، منتظر تصویب نهایی اساسنامه و گزارش حسابرسی هستیم و به محض دریافت این 2 گزارش سهام این بانک نیز عرضه خواهد شد.

  • میزان عرضه سهام این بانک‌ها به چه میزانی خواهد بود؟

عرضه اولیه سهام بانک‌ها در حد 5درصد و برای کشف قیمت خواهد بود.

  • همین مسئله انتقادهایی را مبنی بر این که دولت تمایل زیادی برای خصوصی کردن بانک ندارد، برانگیخته.تصور نمی‌کنید که عرضه سهام بانک‌ها باید بیشتر از این میزان باشد؟

تعیین این سقف از اختیار سازمان خصوصی‌سازی‌ خارج است. به هر حال ما باید تابع مصوبات هیات مالی واگذاری و مصوبات هیات دولت در این خصوص باشیم.

  • آیا محدودیت‌های قانونی سابق برای خرید سهام بانک‌ها از سوی افراد حقیقی همچنان اعمال می‌شود؟

بله، طبیعی است که مطابق قانون افراد حقیقی نمی‌توانند مالک بیش از 5 درصد  سهام بانک‌ها باشند.

  • اشخاص حقوقی چطور؟

 شرکت‌های سهامی عام هم در مجموع بیش از 10 در صد نمی‌توانند در بانک‌ها سهم داشته باشند. نظر لایحه اصل 44 هم در این خصوص مشخص است.

  • سهم دولت در بانک‌ها تا چه حد و چگونه حفظ می‌شود؟

البته نکته‌ای که معمولا به آن توجه نمی‌شود، این است که طرح واگذاری‌های اصل 44، بنگاه به بنگاه نیست بلکه بازار به بازار است. یعنی دولت مجاز است در مجموع 20 درصد سهام بانک‌ها را در اختیار داشته باشد و مابقی سهام به بخش خصوصی و تعاون واگذار می‌شود.

  • یعنی منظور شما این است که امکان دارد 100در صد سهام یک بانک دولتی به بخش خصوصی واگذار شود؟

بله، این امکان وجود دارد ولی این واگذاری باید به گونه‌ای باشد تا سهم 20درصدی دولت در مجموعه بانک‌ها حفظ شود. شاید هم یک بانک به‌طور کامل به بخش تعاون واگذار شود. البته همچنان سهم هر بخش خصوصی از مالکیت سهام دولتی نباید بیش از 10 درصد در حالتی که در قالب شرکت سهامی عام در خرید‌ها مشارکت کنند، باشد.

  • آیا برنامه‌ای برای گنجاندن سهم بانک‌ها در سبد سهام عدالت دارید؟

بله، چنین برنامه‌ای داریم.

  • مشخص شده که سهام چه بانک‌هایی در سبد سهام عدالت قرار می‌گیرد؟

20 در سهام بانک ملت در قالب سهام عدالت واگذار می‌شود.

  • تصور نمی‌کنید با این وجود امکان قابل توجهی برای خرید بخش خصوصی متقاضی سهام بانک‌ها باقی نمی‌ماند؟

البته مطابق قانون، 20 درصد مجموع سهام بانک‌های دولتی باید در اختیار دولت قرار گیرد و این قانون در شرایط فعلی با ابهام مواجه شده است چرا که مقرر شده برخی بانک‌ها از جمله بانک ملی همچنان دولتی باقی بماند.

حال قصد داریم در این خصوص از مقام معظم رهبری استعلام کنیم که آیا سقف 20 درصد تعیین شده تنها باید در چارچوب بانک‌های مشمول واگذاری رعایت شود یا به نحو دیگری باید عمل گردد.

کد خبر 42739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز