یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشکلات ساختاری شرکت‌های بیمه آسیا، البرز و دانا، واگذاری آنها را در قالب اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی مشکل کرده است.

سازمان بازرسی کل کشور مشکلات اجرای اصل 44 قانون اساسی در صنعت بیمه را بررسی کرد. در این گزارش آمده است:هرچند مقدمات اجرای مصوبه دولت مبنی بر عرضه 5 درصد سهام سه شرکت آسیا، البرز و دانا به منظور کشف قیمت در بورس تهران آغاز شد و برنامه‌ای نیز از سوی سازمان خصوصی‌سازی جهت اجرای این مصوبه تا پایان سال جاری ارائه گردیده است، اما وجود مشکلات فراوان در ساختار این شرکت‌ها و وضعیت نابسامان حساب‌ها و صورت‌های مالی آنان از جمله عدم شفافیت دارایی‌ها، خسارت‌های معوق، انباشت مطالبات وصول نشده، تعهدات و... واگذاری این شرکت‌های بیمه‌ای را  در قالب اجرای اصل 44  دشوار نموده است.

سازمان بازرسی کل کشور ادامه وضعیت فعلی واگذاری شرکت‌های بیمه آسیا، البرز و دانا را موجب طولانی شدن فرآیند واگذاری و بروز تبعات و آسیب‌های بعدی اعلام و پیشنهاد کرد: معاونت امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی، ضمن تسریع در واگذاری 5 درصد سهام شرکت‌های مذکور، برنامه مدونی با زمان‌بندی مشخص در زمینه نحوه واگذاری کامل این شرکت‌ها تدوین و با جدیت نسبت به اجرای آن اقدام کند.

در ادامه پیشنهادهای سازمان بازرسی کل کشور آمده است:باتوجه به اهمیت شناسایی نقاط آسیب و چالش‌های فراروی واگذاری شرکت‌های بیمه و لزوم بسترسازی مناسب جهت مقابله با چالش‌ها و نیز باتوجه به اینکه اقدامات کار گروه مربوط در این زمینه ناکافی و ناقص بوده، پیشنهاد می‌گردد: کمیته خصوصی‌سازی صنعت بیمه در اسرع وقت نسبت به تشکیل کارگروهی با حضور کارشناسان و متخصصین خبره، جهت بررسی همه‌جانبه آسیب‌های موردنظر و ارائه راهکار‌های مقابله، اقدام نمایند.

همچنین باتوجه به غیرشفاف‌بودن صورت‌های مالی اکثر شرکت‌های بیمه که به دلایل مختلف ایجاد شده، پیشنهاد می‌شود: کمیته خصوصی‌سازی صنعت بیمه با همکاری بیمه مرکزی ایران، اقدامات لازم جهت تدوین و اجرای برنامه اصلاح حساب را (به نحوی که پس از واگذاری شرکت‌های بیمه، اشکالات موجود به سهامداران جدید منتقل نگردد) به عمل آورند.

کد خبر 44550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز