ثریا روزبهانی - خبرنگار: همزیستی ادیان و فرهنگ‌های مختلف در کشور ما سال‌هاست که ایرانیان را به خانواده بزرگی تبدیل کرده و باعث شده زندگی مسالمت‌آمیزی را در کنار هم تجربه کنند.

كليسا

در ایام محرم، مسلمان و غیرمسلمان در سوگ‌ سالار شهیدان رخت عزا به تن می‌کنند و در کنار هم به استقبال سال نو میلادی می‌روند. آغاز سال میلادی فرصتی است تا به همراه مسئولان شهری به کلیسای تومای رسول در پهنه غرب برویم و از مراسم سال‌نو میلادی بنویسیم و هم از شهدای اقلیت پهنه غرب تهران که برای پاسداری از خاک این کشور شهید شدند، یاد کنیم و خاطرات آنها را زنده نگه داریم.

شهردار منطقه۲ به همراه جمعی از کارمندان شهرداری و اهالی محله ستارخان، برای تبریک سال نو میلادی به کلیسای تومای رسول آمده‌اند. هموطنان آشوری به استقبالشان می‌آیند و با رویی گشاده مهمانان را به سمت سالن کلیسا راهنمایی می‌کنند. اسقف کلیسا که خواندن دعا را آغاز می‌کند همه به احترام می‌ایستند. اسقف بنیامین جملاتی را زمزمه می‌کند و هموطنان آشوری آنها را تکرار می‌کنند. در دعایشان برای رهبر معظم انقلاب سلامتی و برای همه ایرانیان صلح و آرامش آرزو می‌کنند.

اسقف برای مهمانان موعظه می‌خواند. موعظه‌ای که موضوعش همزیستی و سال‌ها زندگی مسالمت‌آمیز هموطنان با ادیان دیگر در کشورمان است. اسقف از حضور هموطنان ایرانی مسلمان در آستانه سال نو میلادی در کلیسا ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: «این نوع نگاه برای آشوریان مسیحی قوت قلبی است که با احساس امنیت بیشتر در کشور ایران اسلامی زندگی کنیم.» در میان هموطنان آشوری خانواده‌های شهدای آشوری دوران جنگ تحمیلی هم در کلیسا حضور دارند. بعد از ساعتی همنشینی در کنار هم و صحبت از نقاط مشترک و همچنین مشکلات شهری‌شان و رفع برخی از آنها توسط مسئولان شهرداری، شهردار منطقه هدایایی را به مناسبت سال نو میلادی به هموطنان آشوری تقدیم می‌کند.  

  • پیاده‌روی تا کلیسای پهنه غرب 

کلیسای برادران آشوری در سال ۱۳۵۴ توسط کشیش «توما ناصری» در شهرآرا، خیابان ستارخان، جنب اداره گذرنامه بنا شد. تاریخ اتمام ساخت بنای این کلیسا مصادف با «عید پنطی کاست عبدی» است که یکی از اعیاد پیروان حضرت موسی(ع) و به زبان عبری به معنی پنجاهمین است و در آن روز روح القدس ظهور می‌کند. علاوه بر روزهای جمعه که نونهالان به کلیسا می‌آیند، در مراسم مذهبی یا اعیاد این کلیسا پذیرای بیش از ۳۰۰ نفر از هموطنان آشوری است.  

همچنین به گفته «یعقوب یونانو»، اسقف این کلیسا، اغلب موعظه‌هایی که در آن خوانده می‌شود با موضوعات مذهبی، سیاسی و عبادی است. رعایت حقوق شهروندی، همبستگی بین ادیان و صرفه‌جویی در مصرف از جمله مبادی موعظه‌های روحانیان است. یونانو در این‌باره می‌گوید: «حتی اسقف اعظم کلیسای تومای رسول که تنها اسقف ایرانی در ایران است، مسیر منزل تا کلیسا را پیاده می‌رود و می‌آید تا به دیگر هموطنان نشان بدهد که حفظ محیط‌زیست شهری و رعایت حقوق شهروندی موضوعات مهمی هستند که باید به آنها اهمیت داده شود.»

  • ویترین‌های رنگارنگ 

در پهنه غرب تهران راسته مستقلی برای خرید وسایل کریسمس وجود ندارد، اما در اغلب مراکز خرید در محله‌های غرب تهران تا چشم کار می‌کند درخت کریسمس و بابانوئل دیده می‌شود. همچنین رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های این محدوده هم، رنگ کریسمس و سال نو میلادی به خود گرفته‌اند و طراحی‌های منحصربه‌فردی با تم‌های جشن‌ سال نو و شخصیت‌ها و نمادهای آن دارند. همچنین در پهنه غرب تهران ۲مدرسه بین‌المللی قرار دارد که در آستانه این عید برنامه‌های درسی و فعالیت‌های آنها نیز رنگ کریسمس به خود گرفته است و بابانوئل را می‌توان در کنار درخت کاج با حباب‌های رنگی‌اش در فضای علم و دانش دید.  

  • پیمان برادری  تا شهادت 

۲ برادر کامیون پدر را که تنها دارایی‌اش است برای دفاع از خاک میهن برمی‌دارند و بارش را پر از مهمات می‌کنند و به خط‌مقدم جبهه می‌روند. خواهر شهیدان روبن و چارلیس گورگیزیان در این‌باره می‌گوید: «برادرهایم در جوانی‌شان برای اینکه آب و خاک این کشور دست بیگانگان نیفتد، راهی جبهه‌های حق علیه باطل شدند. چون آنها اعتقاد داشتند باید از این مرز و بوم دفاع کرد و سال ۶۳ در همین راه شهید شدند و در آرامستان ساوه آرمیده‌اند. هرساله در دوران دفاع‌مقدس و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران خاطرات آنها برایمان زنده و تداعی می‌شود.» او در ادامه می‌گوید: «ما به‌عنوان ایرانی در این کشور زندگی می‌کنیم. ما عِرق ایرانی بودن داریم و می‌گویم که اینجا آب و خاک ما هم هست و خودمان را غیرایرانی نمی‌دانیم.»

  • شهادت در حین خدمت 

«نوئل بازوچهاربخش» شهید آشوری منطقه۲ است. چلبی، خواهرزاده شهید درباره شهید و نحوه شهادتش می‌گوید: «او در سال ۱۳۳۲به دنیا آمد و پس از اخذ دیپلم و گذراندن دوره تخصصی نقشه‌برداری مشغول کار شد. نوئل بازوچهاربخش به همراه ۴نفر از همکارانش در سال ۱۳۷۰در منطقه سرو در استان ارومیه در حین عملیات نقشه‌برداری از نقاط مرزی به شهادت رسید. مسئولان قبل از انجام عملیات آنها را از خطرات این کار آگاه کرده بودند، اما او با شجاعت، همه خطرات این عملیات را به جان خرید. چراکه دایی‌ام علاقه عجیبی به ایران داشت و با اینکه از رزم و سربازی معاف شده بود، باز هم برای انجام وظیفه‌اش به مرز رفت.» 

  • موافقت مدیر شهری منطقه۲ با ساخت مغازه برای تأمین هزینه‌های کلیسا
  • عیدی شهردار به مسیحی‌ها

شهردار منطقه ۲ در دیدار اسقف بنیامین (اسقف کلیسای شرق آشوری در ایران) و هموطنان آشوری در کلیسای تومای رسول سال نو میلادی را به آنها تبریک گفت. «رسول کشت‌پور» در این دیدار به درس بزرگ ادیان آسمانی، دوستی و زندگی مسالمت‌آمیز همراه با صلح اشاره کرد و گفت:

«حضرت مسیح(ع) پیام‌آور صلح و مهربانی بود و ما هم به این پیام و زندگی مسالمت‌آمیز در کنار هم پایبندیم. چراکه یکی از نقاط اشتراک دین اسلام و مسیحیت، براساس همین مؤلفه مهم است. به همین خاطر در ایران هموطنان با هر دین و آیینی در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیز و صمیمی دارند.» او از تعامل اقلیت‌های دینی برای ساختن زندگی مطلوب‌تر شهری یاد کرد و گفت:

«هدف ما ارائه خدمات مطلوب به شهروندان است و بر این باوریم همه از حقوق یکسانی برخوردار هستند. برای همین از هموطنان اقلیت مذهب ایرانی می‌خواهیم برای داشتن شهری مطلوب و ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی، مشکلات و پیشنهادات خود را به شهرداری اطلاع دهند تا شرمنده‌شان نباشیم و در حد توان آنها را رفع کنیم.» در پایان این دیدار شهردار منطقه با تأیید در خواست راه‌اندازی یک باب مغازه برای تأمین هزینه‌های جاری کلیسا و همچنین تعمیر و مرمت این بنای تاریخی به هموطنان آشوری عیدی داد.  

کد خبر 427181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha