آلودگی هوا و ترافیک شهردار تهران را به مجلس کشاند.

ديدار علي لاريجاني و پيروز حناچي

پیروز حناچی روز گذشته به دیدار رئیس مجلس رفت تا در مورد مسائل پایتخت با او گفت‌وگو کند. دو لایحه‌ در انتظار در مجلس و مسئله بودجه سال آینده از مهم‌ترین مسائلی بود که شهردار تهران را بر آن داشت تا آستین بالا بزند. او از ترافیک و آلودگی هوای تهران به‌عنوان دو مشکل اصلی شهر تهران سخن گفت. پیروز حناچی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت:

براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته از مردم تهران آلودگی هوا و ترافیک با میزان فراوانی بالای ۹۰ درصد، از مشکلات اصلی شهر است که یکی از موضوعات مورد تأکید رئیس مجلس در این نشست نیز همین بود. او همچنین از ۲لایحه‌ «مالیات بر ارزش افزوده» و «منابع مالی پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور» گفت. این دو لایحه از لوایح پایه‌ای است که از دولت به مجلس ارائه شده و در دستور کار مجلس قرار دارد که با تصویب آن بخشی از مالیات‌های محلی به رسمیت شناخته می‌شود و به نظام مدیریت شهری می‌رسد که بر این اساس بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد بود.

افزایش حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که حناچی با لاریجانی به گفت‌وگو نشست. او در این زمینه به خبرنگار خانه ملت گفت: در همین زمینه آماری به رئیس قوه مقننه ارائه شد که براساس آن تهران برای توسعه تکمیلی شبکه اتوبوسرانی بیش از ۳هزار اتوبوس نیاز دارد تا این خدمات‌رسانی به همه نقاط فراگیر باشد؛ در این زمینه اگر بخواهیم شرایط سختگیرانه‌ای برای خودروهای شخصی فراهم کنیم باید حمل‌ونقل عمومی سرویس قابل‌قبولی را به مردم ارائه دهد.

به کارگیری توان مجلس برای حل این مشکل در قالب گزارشی از سوی شهرداری به رئیس مجلس مورد توجه قرار گرفت. حناچی گفت: موضوع فاینانس برای توسعه حمل‌ونقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا در بودجه سال آینده دیده شده است. همچنین اوراق مشارکتی که شهرداری‌ها می‌توانند منتشر کنند نیز در بودجه دیده شده که البته روی رقم آن بحث داشته و تقاضای افزایش این رقم را داریم. همچنین در لایحه بودجه سال ۹۸به قوانین ثابت نیز اشاره شده است.

داریوش قنبری معاون پارلمانی شهردار تهران هم با اشاره به تسهیلات ۷۰۰هزار میلیارد تومانی شهرداری برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون شهرها گفت: منابع مالی شهرداری محدود بوده و امیدواریم با در اولویت گرفتن این موضوع، منابع بیشتری به شهرداری تخصیص پیدا کند تا این انتظار به حق شهروندان تهرانی محقق شود و در پی آن بتوانیم شاهد کاهش آلودگی هوای پایتخت و افزایش ضریب سلامت شهروندان باشیم.

او گفت که «شهرداری باید امکانات لازم را برای توسعه وسایل حمل‌ونقل عمومی فراهم کند که در این زمینه برنامه‌های خاصی هم در دست اجرا دارد، کمااینکه برای اجرای یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های شهردار جدید در جهت کاهش آلودگی هوا و ترافیک سنگین پایتخت، توسعه خطوط مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون شهری و استفاده از وسایل نقلیه پاک همچون دوچرخه، موتورسیکلت‌های برقی و وسایلی که آلایندگی کمتری داشته باشند را در دستورکار خود قرار داده است.»

 او از منابع محدود شهرداری هم خبر داد. به گفته قنبری شهرداری با مشکلاتی در زمینه تحقق بودجه مواجه است، چرا که آنطور که انتظار می‌رود تاکنون محقق نشده است و براساس برآوردهایی که صورت گرفته، احتمال می‌رود که شهرداری امسال در تحقق ۱۷هزار میلیارد بودجه‌ای که برای آن درنظر گرفته شده مبلغ ۱۲هزار میلیارد آن تحقق پیدا کند که امیدواریم بیشتر از این میزان باشد و در نهایت پیش‌بینی می‌شود که با ۵هزار میلیارد کسری بودجه مواجه شویم.

او تأکید کرد: واقعیت این بوده که درآمد شهرداری پایین است، بنابراین نیاز داریم که به سمت ایجاد درآمدهای پایدار حرکت کنیم و در این راستا یک سری اقداماتی را انجام می‌دهیم. قنبری عنوان کرد: هم‌اکنون لایحه درآمد پایدار شهری در حال بررسی است و انتظار داریم نمایندگان مجلس کمک کنند که این لایحه آنطور که منجر به ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری شود، به تصویب برسد تا شهرداری‌ها بتوانند بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را با تصویب آن به‌دست آورند.

معاون پارلمانی شهردار تهران، یادآور شد: البته نه‌تنها وضعیت مالی شهرداری تهران مناسب نیست، بلکه سایر شهرداری‌ها هم به لحاظ منابع وضعیت چندان مناسبی ندارند. بنابراین لازم است که لایحه منابع پایدار شهری در مجلس به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 427057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha