همشهری آنلاین: معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری گفت: ۸۴ هکتار از چهار هزار هکتار اراضی سبزی و صیفی شهرری با آب‌های نامتعارف آبیاری می‌شود.

آب آلوده كشاورزي

محسن پناهنده در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: سال ۹۲ حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی سبزی در این منطقه با آبهای نامتعارف آبیاری می‌شد که با تدابیری لازم، امسال این میزان به ۸۴ هکتار کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۳۰ مورد از اراضی کشت سبزی و صیفی جات با آب‌های نامتعارف در قلعه نو و گلحصار کهریزک شناسایی شده و جهاد کشاورزی ری از اداره بهداشت تقاضا کرده تا بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی با افراد متخلف در این حوزه برخورد کند.

ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی را که از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی باشد، جرم شناخته و مجازات را نیز تعیین نموده است.

پناهنده با تاکید بر این نکته که منکر آبیاری با آب‌های نامتعارف نیستیم، گفت: رویکرد همگرایی در این خصوص با اداره محیط زیست و بهداشت برای کاهش کشت سطح سبزی با آبهای آلوده وجود دارد و طی سالهای آتی این میزان به صفر می‌رسد. معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری عنوان کرد: سهولت دسترسی به آبهای نامتعارف موجب استفاده کشاورزان از این نوع آب‌ها برای اراضی کشاورزی می‌شود.

وی افزود: ۲ رودخانه سرخه حصار و نهر فیروزآباد آب‌های نامتعارف کلانشهر تهران را به این منطقه منتقل می‌کنند که احداث تصفیه خانه بر روی این رودخانه‌ها ضروری است.

پناهنده با بیان اینکه تنها تصفیه خانه جنوب تهران دارای مشکلات زیرساختی است، گفت: این تصفیه‌خانه جوابگوی کشت وسیع صیفی جات این منطقه نیست و بخشی از آب نیز برای اراضی ورامین استفاده می‌شود.

شهرستان ری با ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی، سالانه در حدود ۸۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی و زراعی را تولید می‌کند.
این شهرستان دارای رتبه اول در تولید گندم، ذرت علوفه‌ای، صیفی جات، شیر و رتبه دوم را در تولید تخم مرغ در استان تهران را دارد و علاوه بر سبزی تمامی گندم و ذرت این منطقه با آب‌های نامتعارف آبیاری می‌شود.
شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در جنوب استان تهران واقع شده که دارای پنج شهر شهرری، باقرشهر، کهریزک، قیامدشت و حسن آباد است.

کد خبر 426972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha