همشهری آنلاین: فاجعه سونامی در جزایر سوماترا و جاوه در غرب اندونزی تاکنون دست‌کم ۲۲۲ قربانی گرفته است. وزارت مقابله با فجایع طبیعی اندونزی می‌گوید ۳۰ نفر ناپدید و بیش از ۷۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

سونامي در اندونزي

امواج سونامی سواحل دو جزیره سوماترا و جاوا در اندونزی درنوردید و شمار زیادی قربانی و زخمی به جای گذاشت.

به گزارش به گزارش دویچه وله به نقل از خبرگزاری آلمان از جاکارتا این سونامی تاکنون دست‌کم ۲۲۲ قربانی به جای گذاشته و صدها نفر نیز زخمی یا ناپدید شده‌اند. امواج سونامی تمام خطوط ساحلی دو طرف تنگه سوندا (Sunda) را درهم کوبیده است. این تنگه دو جزیره سوماترا و جاوه را از یکدیگر جدا می‌کند.

به گفته آژانس ژئوفیزیک اندونزی علت سونامی احتمالا وقوع یک آتش‌فشان در کوه " آناک کراکاتوا" (Anak Krakatau) که در تنگه "سوندا" واقع است موجب زمین‌لرزه در بستر دریا و شکل‌گیری سونامی شده است.

به گفته مقام‌های وزارت مقابله با فجایع طبیعی در اندونزی، آتش‌فشان و زمین‌لرزه حوالی ساعت ۲۱ به وقت محلی، روز شنبه دوم دی‌ماه (۲۲ دسامبر) در تاریکی شب رخ داده است. ۲۴ دقیقه بعد امواج سونامی ساکنان سواحل سوماترا و جاوه را در تاریکی شب غافل‌گیر کرده است.

به گفته سخنگوی سازمان مقابله با فجایع طبیعی اندونزی، وضعیت زمانی بدتر شد که هم‌زمان با سونامی در منطقه سیل نیز به وقع پیوسته است. بسیاری از ساکنان سواحل دو طرف تنگه سوندا به دلیل وقوع سونامی در تاریکی شب ناپدید شده‌اند.

فاجعه سونامی در حالی رخ داده که اندونزی در آستانه تعطیلات سال نو میلادی قرار دارد و هزاران گردشگر خارجی در این روزها برای گذراندن تعطیلات کریسمس در جزایر مختلف این کشور به‌سر می‌برند.

منطقه بانتن (Banten) که گردشگران خارجی زیادی در آنجا حضور دارند از جمله مناطقی است که بیشترین آسیب را دیده‌ است. در این منطقه دست‌کم ۴۳۰ خانه، چندین هتل و مجتمع توریستی و دهها قایق و کشتی آسیب دیده‌اند.

کشور جزیره‌ای اندونزی با بیش از ۱۷هزار جزیره در اقیانوس آرام، در یکی از فعال‌ترین مناطق کره زمین از نظر آتش‌فشان و زلزله قرار دارد. حوادث و فجایع طبیعی سالانه تلفات انسانی و خسارات مالی زیادی در این کشور به‌جای می‌گذارد. در فاجعه سونامی سال ۲۰۰۴ بیش از ۱۶۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

در  سال ۲۰۱۸ دو زمین‌لرزه پرقدرت تلفات و خسارات زیادی به بار آورد. زلزله شش ریشتری در جزیره لومبوک در شرق اندونزی در ماه اوت ۲۰۱۸ بود بیش از ۵۵۰ کشته  برجای گذاشت. چند هفته بعد  زلزله پرقدرت ۵/ ۷ ریشتری در شهر پالو در جزیره "سولاوسی" جان بیش از ۲۲۰۰ نفر را گرفت.

کد خبر 426255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha