زینب زینال‌زاده-خبرنگار:خیابان «برادران مظفر» از معابر مهم محله وصال شیرازی و همچنین منطقه است که بخش عظیمی از آن اختصاص به واحدهای تجاری، اداری و آموزشی دارد و به همین دلیل در ساعت‌های پایانی روز با پدیده شب‌مردگی در آن مواجه هستیم.

شهر

پدیده‌ای که زمینه را برای حضور هنجارشکنان و معتادان فراهم کرده و سبب گلایه‌مند شهروندان شده است. تبدیل این خیابان به گذر فرهنگی و هنری ایده و طرحی است که مدیریت شهری منطقه قصد دارد با اجرای آن، این خیابان و محله وصال شیرازی را از شب‌مردگی و ناامنی رهایی ببخشد، اما به تازگی از سوی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران خبر تبدیل خیابان برادران مظفر به گذر کتابفروشی منتشر شده است که نشان از اختلاف نظر و ناهماهنگی مدیران شهری دارد. رهایی از شب‌مردگی مطالبه اهالی محله وصال بوده است و گویا آنها اجرای هرکدام از طرح‌ها را راهکار بهبود وضعیت کنونی می‌دانند.  

اواخر آذر «برزین ضرغامی» مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران خبر تبدیل خیابان برادران مظفر را به گذر کتابفروشی‌ها رسانه‌ای کرد و گفت: «در سال‌های اخیر شاهد توسعه و گسترش فضاهای عمومی در تهران بودیم اما نظام بهره‌برداری مناسبی از این فضاها وجود نداشته است و به همین دلیل در برخی از موارد شاهد آسیب در چنین فضاهایی هستیم.» او در ادامه صحبت‌هایش به راسته کتابفروشی‌های خیابان انقلاب اشاره و عنوان کرد:

«متأسفانه شاهد فعالیت غیرقانونی برخی از کتابفروشان در خیابان انقلاب هستیم که حضور چنین افرادی از یک سو به جامعه نشر ضربه وارد می‌کند و از سوی دیگر چهره نازیبایی در معابر به وجود می‌آورد. برای رفع این معضلات و ایجاد فضایی برای رونق کتابفروشی در تلاش هستیم تا با همکاری اتحادیه ناشران، خیابان برادران مظفر را به بازار یا گذر کتابفروشی‌ها تبدیل کنیم.» ایجاد تغییر در خیابان برادران مظفر از کارهای مهم معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه است اما به گفته «موسی علیپور زنوزی» قرار نیست این خیابان به گذر کتابفروشی‌ها تبدیل شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «برای از بین بردن پدیده شب‌مردگی قرار است طرح «گذر فرهنگی و هنری» اجرایی شود. کارهای اولیه و مطالعات این طرح شروع شده است و امیدواریم تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.» زنوزی با رد سخنان مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران می‌گوید: «بر اساس پیش‌بینی‌ و برنامه‌ریزی‌های انجام شده با حضور «محمدجواد حق‌شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، قرار است با اجرای طرح‌های فرهنگی و هنری، این خیابان را به یک گذر زیبا و چشمنواز تبدیل کنیم اما قرار نیست این خیابان به گذر کتابفروشی‌ها تبدیل شود.» او موضوع جمعه بازار را مطرح می‌کند و می‌گوید: «جمعه بازار طرحی است که با مشارکت اتحادیه ناشران انجام خواهد شد.

منطقه ما میزبان نماز جمعه است و تلاش می‌کنیم خیابانی را برای برپایی جمعه بازار انتخاب کنیم که شهروندان با حداقل مشکلات رفت‌وآمد مواجه شوند.» به گفته زنوزی، کتابفروشانی که در جمعه بازار، کتاب عرضه خواهند کرد باید از اتحادیه ناشران مجوز بگیرند و هیچ فضایی در اختیار کتابفروشان زیرزمینی یا عرضه‌کنندگان قاچاق و غیرمجاز اختصاص داده نمی‌شود.  

  • باز شدن پای اهل هنر و فرهنگ 

به گفته «سید کاظم خادمی» دبیر کارگروه فرهنگی شورایاری منطقه با اجرایی شدن طرح گذر کتابفروشی یا گذر فرهنگی و هنری پای اهل هنر و فرهنگ را به محله باز می‌کند و سبب کوچ اراذل و اوباش از خیابان برادران مظفر می‌شود. او می‌گوید: «اجرای این طرح نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که به نظر دبیر کارگروه فرهنگی شورایاری منطقه، پارکینگ نیاز مهمی است که متولیان باید به آن توجه داشته باشند.

شهروندانی که قرار است به گذر کتابفروشی یا گذر فرهنگی و هنری بیایند، بدون شک نیاز به پارکینگ دارند و با توجه به کمبود فضا در خیابان برادران مظفر نیاز است مدیران شهری به فکر پارکینگ مکانیزه باشند.» خیابان برادران مظفر، در بهترین موقعیت جغرافیایی منطقه ۶ قرار دارد و شهروندان به وسایل حمل‌ونقل عمومی دسترسی خوبی دارند، اما خادمی بر این باور است که مدیران شهری باید به همه نکات رفاهی اهالی توجه کنند و با حدس و گمان و اما و اگر طرح را اجرایی نکنند.

  • روزهای خوش در انتظار وصال

به گفته «سعید قربانی‌نژاد» مدیر محله وصال شیرازی با اجرای طرح‌های فرهنگی و هنری در خیابان برادران مظفر روزهای خوشی در انتظار محله وصال و ساکنان آن است. او می‌گوید: «شب مردگی این خیابان به دلیل وجود بافت‌های اداری، آموزشی و تجاری سال‌ها سبب آزار و اذیت شهروندان بوده است. اجرای طرح گذرهای فرهنگی یا کتابفروشی سبب رونق محله وصال و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.» قربانی‌نژاد بر این باور است:

«ایجاد هریک از گذرها به نفع اهالی منطقه و شهروندان پایتخت است. چراکه می‌توانند در کنار خانواده یا جمع دوستان در محیط فرهنگی به خرید محصولات فرهنگی اختصاص دهند و از زیبایی شب قلب پایتخت لذت ببرند.»

  • رفع اختلافات با کارشناسی و ویژگی‌های محله‌ای

تبدیل یک خیابان به گذر فرهنگی و هنری یا حتی یک راسته کتابفروشی، نیاز به سیاست‌های کلان و تصمیم‌های بزرگ ندارد. کافیست پتانسیل‌های موجود و امکانات در دسترس را بررسی کرد و نیاز و خواسته شهروندان را مدنظر قرار داد. کشمکش میان مسئولان نهادها و سازمان‌ها و حتی بخش‌های مختلف در اجرای یک طرح با هدف مشخص اما عناوین مختلف، فایده و نتیجه‌ای جز به تعویق افتادن اجرای طرح و سلب اعتماد مردم از مسئولان نخواهد داشت.

خیابان برادران مظفر بی‌شک نخستین و آخرین پروژه‌ای نیست که با چنین اختلاف نظر و عقیده‌ای مواجه می‌شود. بنابراین متولیان امر بهتر است دور یک میز بنشینند و به یک خرد جمعی برسند و با جلسات کارشناسی علمی منطبق با شاخص‌های محله‌ای، یک راه‌حل واحد انتخاب کنند. مردم قلب پایتخت چشم به ایجاد تغییرات اساسی و مهم در خیابان مظفر دوخته‌اند و امیدوارند مدیران شهری به وعده‌هایشان عمل کنند و این خیابان را از بلاتکلیفی رهایی بخشند.  

  • گذرفرهنگی نظارت مستمر می‌خواهد

خیابان برادران مظفر پس از سنگفرش شدن، پیاده‌راه شد و به گفته «محمدصادق کوشکی» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به پاتوق جوانان تبدیل شده است.   «محمدصادق کوشکی» اردیبهشت امسال در یادداشتی نوشته بود که «در قلب پایتخت، خیابانی است به نام برادران مظفر که این روزها به پاتوق عصرگاهی برخی دختران و پسران تبدیل شده است. نسل جوانی که در دسته‌های چندتایی و در کنار خیابان بدون روسری و با بلوز وشلوار تنگ و یقه‌های باز، سرخوشانه مشغول کشیدن سیگار هستند.» او در قالب این یادداشت به آسیب‌های اجتماعی خیابان اشاره کرده و از مدیران شهری و مسئولان انتظامی خواستار رسیدگی شده بود.

اجرایی شدن طرح گذر کتابفروشی یا گذر فرهنگی و هنری در خیابان مظفر گویا پایانی است برای دغدغه بسیاری از شهروندان از جمله این استاد دانشگاه. او در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد برخی آسیب‌های اجتماعی در این خیابان بوده‌ایم که امیدوارم با اجرایی شدن طرح ایجاد گذرهای فرهنگی و کتابفروشی در آن، دیگر شاهد صحنه‌های ضد ارزش و هنجارشکنی جوانان نباشیم.»

او در ادامه صحبت‌هایش با تأیید طرح مربوط به گذرهای فرهنگی و کتابفروشی می‌گوید: «هنر و کتاب هر دو ارزشمند هستند و بدون شک ایجاد هریک از گذرهای فرهنگی و کتابفروشی، پای اهل هنر و فرهنگ را به خیابان برادران مظفر باز می‌کند و سبب برچیده شدن بساط هنجارشکنان می‌شود.» او به نکته مهمی اشاره و عنوان می‌کند:

«مهم‌ترین هدف اجرای طرح گذرهای فرهنگی و کتابفروشی، ایجاد پاتوق فرهنگی است که اراذل و اوباش در آن جایی ندارند، اما اگر فضای این گذرها به گونه‌ای طراحی شود که هنجارشکنان در کنار فرهنگ دوستان قرار بگیرند، شاهد آسیب جدی‌تر در این خیابان خواهیم بود و این موضوع نشان‌دهنده ضعف متولیان امر خواهد بود و بیانگر آن خواهد بود که مسئولان مربوطه در کارشان موفق عمل نکرده‌اند.»

کد خبر 426181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha