وحیدرضا نعیمی: نخستین نشست مجمع ائتلاف تمدن‌ها که به ابتکار ترکیه و اسپانیا در مادرید برگزار شد، روز چهارشنبه 26 دی با اعلام تعهداتی از قبیل اختصاص منابع مالی به کار خود پایان داد.

در گزارش دستاوردهای این اجلاس که با تأخیر اعلام شده، خاطرنشان شده است نشست سال آینده در ترکیه برگزار خواهد شد.

به گزارش آی‌پی‌اس نیوز، حدود 400 شخصیت سیاسی، تجاری و دینی از 82 کشور از جمله سران الجزایر، فنلاند، مالزی، سنگال، اسلوونی، اسپانیا و ترکیه و مقامات مذهبی کلیسای کاتولیک رم، ارتدوکس اتیوپی، ارتدوکس روسی، مسیحیان پروتستان، مسلمان، بودایی، شینتویی و هندویی در این نشست حضور داشتند.

نشست دو روزه مجمع ائتلاف تمدن‌ها با سخنرانی بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، خوزه لوئیز رودریگز زاپاترو نخست‌وزیر اسپانیا و رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه سه‌شنبه در مادرید گشایش یافته بود. کی‌مون ائتلاف تمدن‌‌ها را راهی مهم برای مقابله با افراط‌گرایی و التیام‌بخش اختلافاتی دانست که جهان را تهدید می‌کند.

نشست پایانی نیز به ریاست مشترک علی باباجان، وزیر خارجه ترکیه، خورخه سامپایو کمیسر سازمان ملل در امور ائتلاف تمدن‌ها و ماریا ترزا فرناندز دلا وگا معاون نخست‌وزیر اسپانیا برگزار شد.

فرناندز دلا وگا این ائتلاف را بزرگ‌ترین تلاش جامعه بین‌المللی برای افزایش امنیت در جهان،  اشاعه گفت و گوی بین‌ فرهنگی و مقابله با افراط‌گرایی بی‌منطق توصیف کرد. وی پیشنهاد کرد استفاده از عبارت ستیز تمدن‌‌ها متوقف شود،  زیرا تمدن‌ها سخت و مسدود نیستند،  بلکه باز و انعطاف‌پذیرند.

علاوه بر تعهد ‌منابع مالی توسط دولت‌ها و فعالان اقتصادی حاضر در این اجلاس، کمک‌های مالی 2زن از جهان عرب چشمگیر بود. شیخ موزه بنت ناصر المسند از قطر اختصاص 100میلیون دلار را برای اشتغال‌زایی برای جوانان در خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد.

ملکه نور اردن نیز اختصاص 100میلیون دلار برای ایجاد صندوقی برای ساخت فیلم‌هایی با مشارکت هالیوود به منظور مقابله با کلیشه‌های رایج درباره اقلیت‌ها در رسانه‌ها اعلام کرد.

اسپانیا نیز 4/1 میلیون دلار برای ایجاد صندوقی برای اعطای بورس به منظور مطالعه در امور بین فرهنگی اختصاص داد. طرح دیگری که اعلام شد،  مرکز اطلاعات ائتلاف نام دارد که هدف آن آموزش روزنامه‌نگاران درباره موضوع‌های بین فرهنگی است.

18 دانشگاه برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند. ائتلاف تمدن‌ها موافقت‌نامه‌هایی را با یونسکو،  اتحادیه عرب، آیسسکو و چندین شهر و دولت دیگر نیز امضا کرد.

در این اجلاس اتحادیه دانشمندان علوم اجتماعی مسلمانان انگلیس جایزه ایجاد ارتباط خود را به خاطر تلاش‌های زاپاترو و اردوغان برای تأسیس ائتلاف‌ تمدن‌ها به این2 نفر اعطا کرد.

کد خبر 42596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز