همشهری آنلاین: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه طبق قانون باید سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت هر سال افزایش یابد، گفت: دولت تاکنون ۱۵۰ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را در بودجه خرج کرد.

ارز

به گزارش تسنیم، هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه اثرات خروج آمریکا از برجام را در مهمترین منبع درآمدی بودجه سال آینده می‌بینیم، افزود: باید منابع جایگزین را برای جبران کاهش یک میلیون بشکه صادرات نفتی پیدا و درآمدها را متنوع کنیم.

وی ادامه داد: راهکار این موضوع سال‌ها پیش در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شده بود اما متاسفانه اقدامات لازم را برای آمادگی روزهای سخت انجام ندادیم.

قوامی افزود: باید هزینه‌ها را کاهش دهیم و مدیریت بودجه در سال ۱۳۹۸ می‌تواند شاخص مهمی برای کارایی و یا ناکارایی دولت باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باید هر سال سهم صندوق توسعه ملی را افزایش دهیم تا وابستگی بودجه دولت به نفت را قطع کنیم و نباید به بهانه کاهش درآمدهای نفتی، سهم این صندوق را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه حساب ذخیره ارزی کشورمان ۱۷۰ میلیارد دلار عملکرد داشت، افزود: دولت از این مبلغ، ۱۵۰ میلیارد دلار را در طی بودجه‌های مختلف برداشت کرده است و ۲۰ میلیارد باقیمانده هم به طرح‌های زاینده اختصاص داده نمی‌شود.

قوامی گفت: عملکرد صندوق توسعه ملی مناسب نیست و با اهداف صندوق در تضاد است.

وی با بیان اینکه ۶۲ درصد نقدینگی کشور یعنی یک میلیون و ۷۵۰ هزار میلیارد تومان در استان تهران است، افزود: این مبلغ زایشی دارد که جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قوامی اضافه کرد: از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون بیش از ۳۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود ۲۰ درصد از منابع حاصل از این هدفمندی به بودجه دولت کمک کند در حالی که ۲۵ درصد از مبلغ فوق از بودجه عمومی پرداخت شد.

وی افزود: ما به ازای پرداخت این مبلغ یارانه مشخص نیست و فاصله طبقاتی و ضریب جینی کاهش پیدا نکرد.

قوامی ادامه داد: اگر منابع هدفمندی یارانه‌ها را صرف گسترش شبکه ریلی کشور می‌کردیم هزینه حمل و نقل به یک سوم و مصرف گازوئیل از ۳۰ میلیارد لیتر در سال به ۱۵ میلیارد لیتر کاهش می‌یافت.

وی درباره واگذاری اموال و طرح‌های عمرانی مازاد دولت گفت: بسیاری از طرح‌های عمرانی به دارایی‌های به گل نشسته تبدیل شده است که بخش خصوصی خواهان این طرح‌ها نیستند.

قوامی افزود: باید در واگذاری آن تخفیفاتی داده شود و این موضوع می‌تواند برای دولت منبع درآمد ایجاد کند و دولت را کوچک کند بانک‌ها هم اموال مازاد دارند که رقیب سرمایه‌گذار و کارآفرینی واقعی شدند.

وی با انتقاد از انتشار بی‌رویه اوراق از سوی دولت گفت: بدهی دولت به پیمانکاران زیاد شده است و این موضوع پیمانکاران را دچار آسیب کرده است.

کد خبر 425543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha