همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: تبلیغ یک داروی خاص که یکی از بازیگران سینما در فضای مجازی انجام داد واکنش‌های مختلفی به همراه داشت.

آمپول

به گزارش همشهری آنلاین، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که تبلیغ این دارو تخلف است و این دارو به هیچ عنوان بدون نسخه قابل عرضه نیست. سخنگوی سازمان غذا و دارو از این بازیگر خواسته است که به کار خود بپردازد و دارو و درمان را به اهلش واگذارد.

این اولین بار نیست که شاهد تبلیغات این‌چنینی هستیم. تبلیغات دروغین دارو کم نیست و برخی از مردم هم به دلایل مختلف، فریب تبلیغات نادرست را می‌خورند.  چه بسا به‌دلیل تبلیغ داروهایی که زیان‌آور است،  خسارت‌های مادی و جانی بسیاری نیز دیده‌اند.

  • قانون چه می‌گوید؟

بر اساس  اصل یکصد و بیست و سوم  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین‌المللی و فضاهای مجازی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

براساس ماده یک این قانون،  ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع که نوعا موجب گمراهی و فریب مخاطب شود به هر طریق از جمله رسانه‌های داخلی و خارجی و یا فضای مجازی، درباره آثار مصرف مواد و فرآورده‌های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، گیاهی، طبیعی، مکمل و همچنین تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی و هرگونه خدمات سلامت ممنوع است و مرتکب به حبس یا جزای نقدی درجه شش و محرومیت از فعالیت شغلی و اجتماعی مرتبط برای دو تا پنج سال محکوم می‌شود. در صورتی که به مصرف کننده خسارتی وارد شود،  علاوه بر جبران آن معادل دو تا پنج برابر خسارت وارده به عنوان جزای نقدی به مجازات مذکور اضافه می‌شود.

  • مصادیق اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف

تبصره یک این قانون به واقع اشاره کرده است که این موارد عبارتند از:

اطلاعات یا ادعاهای خلاف قوانین مربوطه که به حکم مراجع صالح قضائی با اخذ نظر کارشناسی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا مراجع قانونی صاحب صلاحیت درباره روش فرآوری، تولید، نامگذاری تجاری، خواص، ترکیب، منشأ سودمندی، ارزش غذایی، روش درمانی و خدمات، آثار و منافع ناشی از ارائه خدمات یا درمان یا دارابودن گواهی یا مجوز از مراجع داخلی یا خارجی در خصوص کالاها و خدمات موضوع این قانون مشخص می‌شود.

همشهری آنلاین در این زمینه با سخنگوی کمیسیون  بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده است.

دکتر حیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به همشهری آنلاین می‌گوید: براساس قانونی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، تبلیغ محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت، جرم است و متناسب با خسارتی که به بار می‌آورد برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

  • نظارت بر عهده کیست؟

 سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: نظارت بر اجرای درست، این قانون به عهده وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی، معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی  سراسر کشور و سایر  دستگاه‌های نظارتی است و همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها باید با وزارت بهداشت در این زمینه همکاری کنند.

عابدی تاکید میکند: ما در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به تبلیغ مواردی که آسیب رسان به سلامت است یعنی بازی جان و سلامت مردم است حساسیت زیادی داریم. در همین راستا تلاش کردیم قانون ممنوعیت تبلیغ محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت را به تصویب رساندیم. حال این وظیفه دستگاه‌های اجرایی و نظاتی است که به درستی این قانون به کار گرفته شود.

  • مردم چه کنند؟

 سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند که مردم در مواجهه با چنین تبلیغاتی، ابتدا با حساسیت بسیار، تحقیق و از وزارت بهداشت در مورد صحت و سقم موضوع استعلام کنند چرا که اگر دارویی مورد تائید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نباشد،  تبلیغ دروغین است و نه تنها اثربخشی ندارد بلکه می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی هم داشته باشد.

  • مردم موارد خلاف را گزارش دهند | دستگاه‌های ناظر نظارت کنند

عابدی می‌گوید: مردم حتما موارد خلاف را گزارش دهند و دستگاه‌های ناظر هم با جدیت بیشتری نظارت کنند. علاوه براین، مردم به راهنماهای دارویی سازمان غذا و دارو توجه کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اما از وضعیت سطح سواد سلامت و سواد رسانه مردم هم گله‌مند است و در این زمینه مسئولان را مقصر می‌داند نه مردم.

عابدی تصریح می‌کند: این آموزش‌ها باید از کودکی به افراد ارائه شود.  هیچ فردی نباید بدون تحقیق و بررسی، فریب هر تبلیغی را بخورد. وزارت آموزش و پرورش، باید به دانش آموزان این مهارت‌ها را از کودکی آموزش دهد. درست است که دستگاه‌های نظارتی باید با جدیت موارد را نظارت و در صورت خطا رسیدگی و مجازات کنند اما اگر آموزش بود، اگر همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به آموزش توجه بیشتری می‌کردند و اگر،   آموزش‌ها از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌ها به اطلاع مردم می‌رسید،  مردم  کمتر به ‌سوی هر تبلیغی  گرایش پیدا می‌کردند.  این درحالی است که در حال حاضر، مردم حتی با سن و سال‌های بالا هم بعضا فریب تبلیغات دروغین را می‌خورند.

  • توصیه به سرمایه‌های اجتماعی، افراد مشهور و محبوب

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی توصیه‌ای هم به افراد مشهور و محبوبی  که تبلیغ کالاها و مواد خوراکی و دارویی می‌کنند، دارد.

عابدی می‌گوید: توصیه دیگر من به سرمایه‌های اجتماعی است، آنهایی که در بین جامعه مشهور هستند و مردم به دلایل مختلف، آنها را می‌شناسند. اگر قرار است که از طریق شما، مواد خوراکی و دارویی و... به مردم معرفی و تبلیغ شود،  قبل از قبول شرکت در هر تبلیغی به ویژه تبلیغاتی که با جان مردم سروکار دارد. حتما ابتدا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استعلام بگیرید و مطمئن شوید که آن دارو یا مواد خوراکی و ... مورد تائید باشد و اگر غیر این بود از تبلیغ منصرف شوید و به هیچ عنوان فریب شرکت‌های مختلف را نخورید و اجازه ندهید که از شما سوء استفاده شود.

  • شرح ماجرا

به گزارش همشهری آنلاین،  یک بازیگر مشهور در فضای مجازی از یک آمپول با نام نالوکسان تبلیغ کرد. بلافاصله سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در واکنش به این تبلیغ اعلام کرد که تبلیغ و فروش نالوکسان در فضای مجازی تخلف است و  این دارو به هیچ عنوان بدون نسخه قابل عرضه نیست. بهتر است این سلبریتی دارو و درمان را به اهلش بسپارد.

کیانوش جهانپور گفته که هرچند آمپول نالوکسان برای اوردوز مواد مخدر کاربرد داشته باشد، اما استفاده آن عموما بیمارستانی و به تجویز پزشک است، چرا که ممکن است حین تزریق عوارض خطرناک و حتی مرگ آوری برای بیمار در پی داشته باشد چنانکه بسیاری از داروها برای مشکلات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما خود درمانی و خود تجویزی آن‌ها ممکن است فاجعه آفرین باشد.

 به گفته این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو، کاربرد اصلی این دارو در موقعیت‌های اورژانسی است که در اورژانس‌های بیمارستانی و پیش بیمارستانی و اتاق عمل و ریکاوری استفاده می‌شود، در کیف و ترالی‌های احیای پیشرفته وجود دارد، یکی از موارد مصرف آن احیای افرادی است که مواد مخدر مصرف کرده‌اند، اما بدون عوارض نبوده و مصرف آن تحت نظر پزشک و با امکانات اورژانس است و به هیچ‌وجه تجویز و مصرف خودسرانه ندارد. مصرف این دارو، می‌تواند عوارض قلبی در پی داشته باشد و تجویز آن توسط افراد غیرپزشک و غیرمتخصص تخلف است.

جهانپور البته گفته: سلبریتی محترم به کار خود بپردازد و دارو و درمان را به اهلش واگذارد.

کد خبر 424631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha