همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه تولید داروهای ضدسرطان خاورمیانه گفت: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که با جان مردم بازی شود.

افتتاح كارخانه داروهاي ضد سرطان

به گزارش همشهری آنلاین، سید حسن هاشمی افزود:  اگر مصرف یک داروی ایرانی را به مردم توصیه می‌کنیم، خودمان هم باید از همان دارو استفاده کنیم و اگر جلوی واردات هواپیما را می‌گیریم، عالی‌ترین مقامات ایرانی حاضر باشند سوار هواپیمای ایرانی شوند، اما به اسم حمایت از تولید داخلی به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که با جان مردم بازی شود. البته باید هزینه تمام شده محصولات و خدمات در حوزه سلامت را به طور واقعی ببینیم وگرنه دچار کم فروشی می‌شویم و در مواد اولیه و یا محصول نهایی، تقلب می‌شود. البته به این معنا نیست که دولت شانه خالی کند و دولت هم در این حوزه سهم دارد، اما در سایر خدمات، ساز و کاری داریم که به صنف و یا سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده اجازه می‌دهد نوسانات قیمت ارز را در قیمت محصولات نهایی اعمال کند. در همین زمینه دارو مهم‌تر است یا پراید و سمند؟ و هر ساز و کاری که برای خودروسازان در افزایش قیمت که محصولاتشان جان ایرانیان را می‌گیرد تعیین می‌کنیم برای دارو نیز انجام دهیم.

  • مجلس به مشکلات صنعت دارو توجه کند

 او گفت: در آستانه تقدیم و تدوین بودجه هستیم و از مجلس می‌خواهم که حتما به مشکلات صنعت دارو توجه شود و اگر تعصب ملی و مذهبی برخی افراد علاقه مند در حوزه دارو وجود نداشته باشد، امکان ندارد این راه ادامه پیدا کند چون صنایع دارویی ۱۲ ماه است که مطالبات خود را از دولت دریافت نکرده اند در حالی که اگر دو روز پول آب و برق را ندهید، قطع می‌کنند، اما خدمات دارویی، درمانی و بیمارستانی با وجود چنین حجم و تاخیری در مطالبات، قطع نشد.

 او افزود: تامین اجتماعی، بدهی بالایی به صنایع دارویی دارد، اما اگر فردی به تامین اجتماعی بدهکار باشد، ممنوع الخروج و زندانی می‌شود و انتظار داریم همان رفتاری که تامین اجتماعی و دولت زمانی که حق و حقوق آنها را نمی‌دهیم با ما دارند، همان رفتار را با حوزه سلامت با بدهکاران خود داشته باشند، چراکه مردم در بیمارستان‌ها خدمات درمانی، دارو و درمان دریافت کرده اند که باید بهای آن توسط دولت و تامین اجتماعی پرداخت شود، اما چند ماه تاخیر در پرداخت مطالبات داریم و متاسفانه در مجلس در این زمینه قانون تصویب شده، اما ضمانت اجرایی ندارد و اقتصاد درمان را دچار اختلال کرده و وزیر بهداشت که باید سلامت مردم ایران را مدیریت کند، بیشتر از ۵۰ تا ۶۰ درصد از وقتش درگیر اموری از این قبیل است که هیچ نقشی در به وجود آمدن آن، نداشته است.        

 هاشمی اظهار داشت: نوسانات قیمت ارز، در حوزه دارو تاثیراتی دارد و باعث شده که در صنعت دارو، تهیه برخی مواد، چندین برابر افزایش قیمت داشته باشد حتی فراورده‌های پتروشیمی که در اختیار دولت یا وابسته به دولت است و وقتی صنعت چاپ، کاغذ و فولاد افزایش هم، قیمت پیدا می‌کند، تا حدی می‌توانیم در برابر درخواست افزایش قیمت از طرف صنعت دارو مقاومت کنیم.

 او گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه ماه گذشته ۲.۶ درصد افزایش داشته در حالی که تورم در حوزه بهداشت و درمان ۱.۷ درصد بوده که افتخار است، اما نباید دلخوش کنیم به اینکه تورم را کنترل کرده ایم چون تا جایی اجازه داریم کنترل کنیم که صنعت داروسازی با مشکل روبرو نشود و خدمات دچار اختلال و کم فروشی نشود.

  • دو مشکل بزرگ حوزه دارو

هاشمی افزود: در حوزه سلامت یکی از اشکالات کار این است که دولت، خریدار اصلی خدمات است و فکر می‌کند که هر خدمتی ارزان‌تر خریداری شود بهتر است و به همین دلیل، قیمت واقعی در نظر گرفته نمی‌شود و این کلاف سردرگمی است که در همه ادوار تکرار شده است.

وزیر بهداشت گفت: دو مشکل بزرگ حوزه دارو، نقدینگی و قیمت‌گذاری است اما با سکوت خود نباید رفتارهای بد را تایید کنیم و باید قیمت تمام شده و سود معقولی را در نظر بگیریم و محاسبه کنیم. البته اگر منابع کافی در اختیار دولت است اعتقاد دارم که باید همه داروها و تجهیزات پزشکی رایگان شود و دولت سهم بیشتری پرداخت کند، اما اگر نداریم ساز و کار منطقی و مناسب را انتخاب کنیم.

 هاشمی افزود: انتظار مردم از وزیر بهداشت در وهله اول، تامین دارو، تجهیزات پزشکی و پزشک خوب و با کیفیت است و آنچه در دنیا بهترین است را می‌خواهند، اما در وهله دوم به جیب خودشان نگاه می‌کنند و می‌گویند که اگر حکومت از ما حمایت کرد، عالی است و بنابراین باید مجلس و دولت در این زمینه کمک کنند.

  • اقتصاد دارو باید با کمک بانک‌ها اصلاح شود

 وزیر بهداشت تاکید کرد: بانک‌ها باید کمک بیشتری به صنعت دارو کنند، اما کم لطفی می‌کنند و می‌توانند ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بدهند تا صنعت دارو، نوسازی شود چون از نظر نیروی انسانی، دانش و مهارت، هیچ کمبودی نداریم و سابقه حضور ما در حوزه دارو بیشتر از کشوهای منطقه است و آن کشورها کاری که ما ۵۰-۶۰ سال پیش شروع کردیم را امروز آغاز می‌کنند، بنابراین اقتصاد دارو باید با کمک بانک‌ها اصلاح شود.

  هاشمی افزود: حتما باید در سیاست خارجی، نگاه بلندتری داشته باشیم تا فرصت‌هایی ایجاد شود، اما تصور می‌کنم که فرصت‌های خیلی خوبی در صنعت دارو داریم که به عنوان فرصت‌های مغفول مانده، معطل گذاشته ایم و به دنبال حاشیه‌هایی هستیم که چندان موثر نیست.

  • شرکت‌های دارویی در بازار رقابت کنند

 وزیر بهداشت گفت: امیدوارم که شرکت اکتوور و رقبای آن موفق باشند و هر قدر که رقابت بین این شرکت‌ها گسترده تر باشد به نفع ملت ایران است البته به شرطی که این رقابت‌ها در سازمان غذا و دارو، سازمان بازرسی کل کشور، مجلس و دیوان محاسبات نباشد و یکی از گرفتاری‌های و بدبختی‌های ما این است که بجای اینکه در بازار رقابت کنیم، از بالا، اعمال نفوذ می‌کنیم که این به معنی رانت است و نباید وجود داشته باشد و از رییس سازمان غذا و دارو می‌خواهم که به همه شرکت‌ها به یک نسبت، سخت‌گیری کنند، اگر شرکت‌ها بنا دارند با همدیگر رقابت کنند، نباید در سازمان غذا و دارو این رقابت وجود داشته باشد بلکه باید در بازار رقابت کنند و کیفیت و قیمت محصولات خود را به نحوی سامان دهند که بتوانند بهترین باشند.

 هاشمی افزود: افزایش نرخ ارز، فرصتی برای شرکت‌هایی مانند اکتوور است که به صادرات توجه کنند اما برخی از کشورهایی که ما در آنها متحمل هزینه‌های مالی و جانی شده ایم، بازارهای خوبی دارند و دست‌یافتنی هستند و باید بخش ویژه‌ای برای صادرات ایجاد شود و امیدواریم مجبور شویم روزی به‌جای واردات محصولاتی که خودمان می‌توانیم تولید کنیم، بازار داخلی را اشباع کنیم.

کد خبر 423737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha