همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اولویت امروز اداره کشور کمک به اداره زندگی مردم در مقابل تحریم‌هاست در خصوص به چالش کشیدن اقتدار ایران در منطقه خاورمیانه هشدار داد.

جهانگيري

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری، در بیست و پنجمین همایش ملی بیمه و توسعه که در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران صنعت بیمه برگزار شد، گفت: اگر اقتدار ایران در منطقه به چالش کشیده و با مشکلاتی روبرو شود خاورمیانه دچار آشوب و بحران‌هایی می شود که دنیا به سادگی نمی‌تواند از کنار آن بگذرد. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: حضور ایران مقتدر در منطقه به ثبات و امنیت آن کمک می‌کند. وی تاکید کرد: اقتصاد کشور نیازمند آن است که متناسب با جایگاه ایران از وضعیت بهتری برخوردار باشد و اقتدار کشور در منطقه پرآشوب خاورمیانه مساله حیاتی و جدی است.

وی تصریح کرد: ما به عنوان مسئولین بخش اقتصادی کشور وظیفه داریم به مسائل این بخش به طور جدی بپردازیم و در مسیر اقتدار کشور، اقتصاد مقتدر را رقم بزنیم تا رشد اقتصادی مطلوب داشته باشیم و سرمایه گذاری مناسب اتفاق بیفتد.
معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: آمریکایی‌ها و کشورهایی که به هر حال با ملت ایران دشمنی دارند، سعی می کنند در مقطعی که کشور به سمت توسعه حرکت می‌کند، موضوع جدیدی را تحمیل کنند تا نگذارند چرخ اقتصاد به پیش برود.

جهانگیری ادامه داد: این بار آمریکایی‌ها دست به حرکتی زدند که اعتبار خودشان را در فضای بین‌المللی دچار مشکل کرد، چرا که آمریکایی‌ها مدعی اجرای مصوبات شورای امنیت سازمان ملل بود برخلاف قطعنامه این شورا از برجام خارج شد و ایران را مورد تحریم ظالمانه قرار داد و جنگ واقعی اقتصادی و روانی علیه ملت آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این مسیر تاکنون از نظر اخلاقی ملت برنده این شرایط بوده و سازمان‌های بین المللی مکرر در گزارش‌های خود به متعهد بودن ایران اقرار کرده اند و جزء رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور، دیگر کشورها از آمریکا حمایت نکردند.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: امروز چالش اصلی مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا است و گاهی اولویت‌های کشور جابجا می شود، در سال ۹۴ و ۹۵ در چنین روزهایی از فضای بزرگ سرمایه گذاری و حرکت به سمت جذب منابع خارجی سخن می‌گفتیم البته این بحث امروز هم ادامه دارد ولی اولویت ما جابجا شده و اولویت امروز اداره کشور کمک به اداره زندگی مردم در مقابل تحریم‌های آمریکاست.
جهانگیری افزود: مقامات آمریکایی به رغم مخالفت جامعه جهانی می‌خواهند سیاست‌های خود را در دنیا عملیاتی کنند و از دیگر کشورها انتظار تبعیت دارند و این تحول مهمی در فضای بین‌المللی است چرا که یک جانبه گرایی وحشتناکی را حاکم می‌کند و اگر در مقابل این یک جانبه گرایی ایستادگی نشود این حرکت لجام گسیخته می‌تواند به استقلال همه کشورهای جهان در قرن ۲۱ آسیب بزند و کشورها را مجبور کنند روش‌های دیگری اتخاذ کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف تحریم‌ها، اقتصاد و زندگی مردم است و تجربه‌ای که ما از تحریم‌ها داریم در دورانی که تحریم علیه کشور اتفاق می افتد بیشترین آسیب به بیماران، سالمندان، کودکان و اقشار ضعیف جامعه وارد می شود ولی آمریکایی‌ها به دروغ اظهار می‌کنند که این تحریم‌ها تنها هدفش دولت ایران است.

جهانگیری با بیان این که ما قادر هستیم با برنامه‌ریزی، فشارها را به حداقل کاهش دهیم تا زندگی مردم دچار آسیب جدی نشود، گفت: پیش نیاز این اقدام، انسجام داخلی است و هر حرکتی که موجب بر هم خوردن وحدت شود، خواسته یا ناخواسته در جهت سیاست‌های آمریکا است. کشوری سربلند از تحریم خارج می‌شود که در داخل از وحدت برخوردار باشد و مدیرانی که مسئولیت پذیرفتند باید در دوره فشار و تحریم به طور تمام وقت و با کار جدی در صحنه عمل حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: ما نیازمند هستیم که به صورت هماهنگ در صحنه حضور داشته باشیم و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد برای عبور از بحران برنامه‌ریزی کنیم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: آمریکا در تحریم جاهای حساس را هدف گذاری کرده است اگر چه گفتند، نمی‌گذاریم نفت ایران به فروش برسد به دنبال این هستند که جابجایی پول در مسیر بانکی با کشورهای دنیا انجام نشود و حمل و نقل کالا اتفاق نیفتد البته ما هم در این مسائل ایستادگی کردیم و به پیش می‌رویم و با برنامه‌ریزی مسیر خود را ادامه خواهیم داد.

جهانگیری با بیان این که در سیاست‌های خود کاهش اتکا به درآمد نفت، همواره در دستور کار قرار داشته است، گفت: در بودجه ۹۸ که در وقت مقرر تنظیم شد پیامش این است که دولت به رغم همه فشارها در زمان لازم، بودجه را تنظیم کرد و در آن به کاهش اتکای به نفت تاکید شده است.

وی با یادآوری این که بعید می‌دانم در بودجه سال آینده سهم درآمد نفت از ۲۵ درصد خیلی بالاتر باشد، افزود: اگر دستگاه‌های دولتی به طور جدی به سمت صرفه‌جویی حرکت کنند حتما می‌توانند با این ۲۵ درصد کار خود را انجام دهند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: ایران کشور پهناور در حوزه حمل و نقل است، آمریکا تلاش دارد شرکت‌هایی را که طرف قرارداد با ایران هستند در فشار قرار دهد تا از ارائه خدمات دست بردارند و برخی از این شرکت‌ها نیز در این مسیر قرار گرفتند هر چند غیراخلاقی عمل کرده‌اند ولی آنها به فکر منفعت خود هستند.

جهانگیری با طرح این سوال که آیا سیستم ایران قادر است بلافاصله موضوعی را جایگزین کند، یادآور شد: یکی از نقش‌ها برای جایگزینی شرکت‌های خارجی، می‌تواند توسط صنعت بیمه اعمال شود و انتظار داریم صنعت بیمه به گونه عمل کند که هیچ بخشی احساس نکند که با مشکل و بحران روبروست و باید بتواند نیاز کشور را تامین کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین گفت: ما از صنعت بیمه انتظار داریم تا از حمل و نقل کشور حمایت کند تا به حیات کاری خود ادامه دهد و هیچ نفتکشی نباید با حمل کالا مشکل داشته باشد و هیچ کشتی با نگرانی روبرو شود.

جهانگیری یادآور شد: شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه خدمات زیادی انجام داده‌اند و هیچ کشوری توسعه یافته و یا در حال توسعه را نمی‌توان یافت که این صنعت متناسب با آن قابل قبول نبوده باشد و توسعه اقتصادی هر کشوری موجب توسعه صنعت بیمه و بالعکس می‌شود.

کد خبر 424484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha