معصومه کریمی: چشمانتان را لحظه‌ای ببندید، تصور کنید کنار رودخانه‌ای نشسته‌اید. آب جریان دارد.

قلاب به آب انداخته‌اید و چوب و چرخ ماهیگیری به دست گرفته‌اید. هیچ صدایی جز صدای طبیعت نیست و اگر این آرامش نبود ماهیگیری هم معنایی نداشت.

هیچ مزاحم‌دیگری هم در آن منطقه نیست و شما می‌توانید، ساعت‌ها به آب بنگرید و جریان همیشگی‌اش را نظاره کنید تا زنگوله‌ای که به نخ قلابتان بسته‌اید به صدا درآید و ماهی را بیرون بکشید.

این تصور می‌ تواند به سهولت با حداقل 15 تا20هزار تومان به سفری با محور طبیعت تبدیل شود. البته می‌‌توانید با مبلغی حدود 150 تا 300 هزار تومان نیز لوازم ماهیگیری را تهیه کنید.
 اما فکر نکنید این همه آن چیزی است که شما می‌توانید روی آن حساب کنید و به ماهیگیری بروید. چنین سفر یعنی قدم گذاشتن به طبیعت. قدم گذاشتن به طبیعت هم نیازمند توجه و احترام به قانون طبیعت است. این موضوع و رعایتش می‌تواند لذت پناه بردن به طبیعت را دو چندان کند.

بسیاری معتقدند که ماهیگیری و شکار یکی از گونه‌های طبیعت، کار درستی نمی‌تواند باشد. این بخش به خودتان و به آنچه به آن معتقدید برمی‌گردد. اما لازم است توجه داشته باشید که سفرتان به طبیعت را با زمان تخم‌ریزی ماهی‌ها همزمان نکنید.

 «وحید مقدم» یکی از فروشندگان با سابقه لوازم شکار و ماهیگیری که خود نیز در این کار تجربه دارد، می گوید: فصل ماهیگیری از اول اردیبهشت تا اواسط پاییز ادامه دارد اما هر ماهی زمان تخم‌ریزی خاص خود را دارد.

بنابه نظر اهل خبر در این رشته از ورزش‌های طبیعی و طبیعت‌گردان، در آب‌های آزاد نظیر دریای خزر و یا دریای جنوب مثل «خلیج فارس» و دریای عمان  در همه فصول می‌شود ماهیگیری‌کرد.

اگر خواستید حرفه‌ای‌تر عمل کنید و گاهی هم در این حال و هوای خاص پا به عرصه مسابقه بگذارید هیجان‌های خاص خود را دارد.

وحید مقدم دراین باره می‌گوید:«رکورد ماهیگیری قاعده‌ای خاص دارد. سه شاخص اصلی بر رکوردگیری ماهیگیری موثر است. وزن، قد و تعداد خیلی زیاد ماهی گرفته شده تعیین کننده است.»

به گفته وی گاهی  ماهیگیری در یک مسابقه منجر به گرفتن دو ماهی یک قد می‌شود آن کسی رکورددار است که وزن ماهی‌اش بیشتر باشد.

همه ساله در دریاچه سدلار و سد ساوه چنین مسابقاتی برگزار می‌شود.تا چندی دیگر نیز در منطقه آزاد چابهار به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره بزرگ‌ ماهیگیری ورزشی برگزار می‌شود.

چنین جشنواره‌ای می‌تواند سبب شود تا در این روزهای سرد  و زیر صفر درجه در پایتخت و مناطق مرکزی و شمال غربی کشور با سفر به جنوبی‌ترین منطقه کشورمان هوایی معتدل و بهاری را تجربه کنید. این جشنواره با هماهنگی انجمن ورزشی ماهیگیری، فدراسیون ورزش‌های همگانی و منطقه آزاد چابهار بر پا می‌شود.

پس با یک تیر می‌شود چند نشان زد. هم ماهیگیری کرد، هم مسابقه داد و هم به جنوب کشور و چابهار سفر کرد. تجربه دریای جنوب در چابهار منحصر به فرد است. شما می‌توانید چندین متر در دریا پیش بروید بدون آنکه عمق آب تغییری کند. نیلی آب خلیج‌فارس سحر عجیبی دارد و کاملا با جذابیت‌های دریای شمال کشورمان متفاوت است.

جذابیت دیدار با اهالی سیستان و بلوچستان و مردمانی که افسانه رستم و سهراب را در تاریخشان ثبت شده دارند را نیز به جذابیت‌های این سفر بیفزایید.

کد خبر 42431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز