مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگزومارس اخترزیست‌شناسی است که ماموریت آن توسط آژانس فضایی اروپا و روسیه به‌طور مشترک انجام می‌شود.

اگزومارس

هدف این ماموریت جستجوی نشانه‌های حیات، روی سطح مریخ است. مدارگرد ردیاب گاز بخش اول اگزومارس است در سال ۲۰۱۶ میلادی به فضا پرتاب شد. قرار است مریخ‌نورد موسوم به برونو در مارس سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شده و تا سال ۲۰۲۱ روی سطح سیاره سرخ فرود بیاید.

  • هیچ نمونه حیات زمینی نباید به سطح سیاره سرخ برسد

مریخ‌نورد برونو در اتاقی استریل واقع در استیونج در نزدیکی لندن ساخته شده است و تمام چیزهایی که از آزمایشگاه‌های سراسر اروپا به این مکان آورده شده است قبل از مونتاژ کاملا استریل شده است تا حیات روی سطح سیاره را آلوده نکنند. زیرا روی سطح زمین باکتری‌های فوق العاده مقاومی وجود دارند که ممکن است در سفر فضایی زنده مانده و به سطح مریخ برسند.

خاویه پرز ماتو، مهندس ارشد طراحی و برنامه‌ریزی سیستم‌های الکتریکی در فضاپیما از شرکت ایرباس می‌گوید: تمام وسایل الکترونیک سرویس ماژول مربوط به مریخ‌نورد اگزومارس در این فضای مربع شکل ساخته خواهد شد. همانطور که می‌بینید همه چیز در این اتاق مخصوص سرهم می‌شود. چنانچه روی مارس حیات وجود داشته باشد، امیدواریم در ماموریت اگزومارس آن را پیدا کنیم.

مطلقاً نباید هیچ نمونه‌ حیات زمینی به مریخ برده شود و تمهیدات مفصلی به کار گرفته شده که مریخ‌نورد تمیز و دست‌نخورده باقی بماند.

آبی هوتی، یکی از مهندسان ماموریت اگزومارس در شرکت ایرباس درباره امکاناتی که برای کارکردن مهندسان روی مریخ‌نورد در نظر گرفته شده است، می‌گوید: تأسیساتی برای این که مهندسان الکترونیک بتوانید بدون ورود به داخل اتاق تمیز (استریل) روی مریخ‌نورد کار کنند، در نظر گرفته شده است. چون استریل شدن و پوشیدن لباس و بردن تجهیزات استریل به درون این اتاق‌ها درد سر بزرگی‌ است.

  • مدارگرد ردیابی گاز اگزومارس

اگزومارس اخترزیست‌شناسی است که ماموریت آن به‌طور مشترک توسط آژانس فضایی اروپا و روسیه انجام می‌شود.

بخش اول اگزومارس یعنی مدارگرد ردیابی گاز Trace Gas Orbiter بیشتر از ۲ سال پیش راه اندازی شد. مدارگرد ردیابی گاز از آوریل امسال (۲۰۱۸ میلادی) مشغول ردیابی و بررسی گاز متان در جو مریخ و ارسال تصویر از سطح سیاره سرخ است.

  • مریخ‌نورد روی منطقه آکسیا پلانیوم فرود خواهد آمد

بخش دوم ماموریت اگزومارس یافتن محلی برای فرود مریخ‌نورد است. محل فرود برونو مشخص شده است. قرار است مریخ‌نورد در سال ۲۰۲۱ میلادی روی دشت موسوم به آکسیا پلانیوم فرود بیاید که در نزدیک خط استوای سیاره سرخ قرار دارد.

  • مارث والیس و اکسیا پلانیوم دو محل کاندید برای فرود بودند.

هاکان اسودم، یکی از دانشمندان طرح مدارگرد ردیابی گاز از آژانس فضایی اروپا درباره انتخاب این منطقه برای فرود می‌گوید: آکسیا پلانیوم یکی از جالب‌ترین مکان‌ها برای کاوش است. در این مکان حفاری و نمونه‌برداری و آنالیز نمونه‌ها از سطح مریخ و زیر سطح آن امکان‌پذیر است. نکته‌ٔ دیگر امکان فرود ایمن روی سطح این دشت است. چون این دشت کم‌ارتفاع است. فضاپیما قبل از رسیدن به سطح سیاره باید لایهٔ ضخیم‌تری از جو را پشت سربگذارد. کم ارتفاع بودن آکسیا پلونیوم باعث می‌شود مریخ‌نورد فرصت داشته باشد تا قبل از فرود، واکنش‌های لازم را انجام دهد.

  • پلتفورم فرود مریخ‌نورد اگزومارس

پلتفورم فرود حامل مریخ‌نورد اگزومارس را آژانس فضایی روسیه کاسموس طراحی کرده است. این پلتفورم باید مجهز به ابزاری برای مطالعه جو مریخ باشد. تحویل به موقع این ابزار یکی از چالش‌هاست.

دنیل رودیونوف، از موسسه تحقیقات فضایی روسیه می‌گوید: شکی نیست که پرتاب فضاپیما مریخ‌نورد در سال ۲۰۲۰ میلادی کاری بلندپروازانه است. زیرا از نظر تجهیزات علمی، آماده کردن تجهیزات مربوط به سکوی فرود چالشی خطیر است چون طراحی و ساخت آنها بسیار دیرتر از تجهیزات مربوط به مریخ‌نورد آغاز شد.

کد خبر 424202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha