همشهری آنلاین: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر با بیان اینکه به قتل رساندن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار و نویسنده عربستانی عملی وحشیانه بود، خواستار بازخواست هر فردی شد که در کشتن افراد بی گناه دست دارد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وی در سخنانی در شورای روابط خارجی در واشنگتن گفت که درباره آنچه برای خاشقچی و هر روزنامه نگار دیگری رخ می دهد متاسفیم و این اقدامات را عملی وحشیانه می دانیم.

وی تصریح کرد: هرکسی و در هر مقامی این جرم را علیه انسانی بی گناه مرتکب شود باید بازخواست گردد.

وی اضافه کرد که وضعیت کنونی شورای همکاری تأسف بار بوده و قدرت تاثیر گذاری خود را از دست داده است و در شرایط کنونی آن نمی تواند نقش خود را بازیابد.

وزیر خارجه قطر تصریح کرد: زمانی که قطر محاصره شد دیدگاه شهروندان عرب و جامعه بین المللی درباره شورای همکاری تغییر کرد و ناکارآمدی خود را ثابت کرد.

وی تاکید کرد: اقدامات محاصره کنندگان قطر تنها ضد دولت این کشور نبوده بلکه رفتاری بی سابقه ضد مردم این کشور بود.

این مقام قطری درباره ساز و کار حل این بحران گفت که راهکاری برای حل اختلاف ها وجود ندارد اگرچه این ابزار از طریق شورای همکاری ممکن می شد، اما اکنون ما امنیت مشترک نداریم و از یک کشور عضو شورای همکاری در هراس هستیم.

وزیر خارجه قطر با بیان اینکه شخص بدبینی نیست، افزود: معتقدم که شورای همکاری در آینده نمی تواند نقش خود را بازیابد چرا که این شورا باید یک ساختار قوی و موفق برای همکاری کشورها در جهان عرب باشد، اما در وضعیت کنونی محقق شدن آن میسر نمی شود.

خاشقچی روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) برای ثبت ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.

حکومت آل سعود پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، ۱۸ نفر از جمله ۱۵ مأمور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده‌اند.

همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که ۱۵ مأمور از نزدیکان بن سلمان ولیعهد سعودی که از طرف او به استانبول اعزام‌شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و مستقیما از مقامات بلند پایه عربستان و چه بسا محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دستور گرفته اند.

مواضع وزیر خارجه قطر علیه سعودی ها و عملکرد شورای همکاری خلیج فارس در حالی است که منابع خبری کویتی روز جمعه اعلام کردند که شاه سعودی قصد داد با اعزام 'عبداللطیف الزیانی' دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به دوحه از شیخ ' تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر برای حضور در نشست سران شورا که قرار است در این کشور برگزار شود، دعوت به عمل آورد.

سی و نهمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در حالی قرار است ۹ دسامبر (۱۸ آذر) در دمام (شرق) عربستان برگزار شود که نشست قبلی این شورا که آذر ماه سال ۹۶ در کویت برگزار شد از سوی سران عربستان، امارات و بحرین به دلیل حضور امیر قطر تحریم شد.

عربستان، بحرین، امارات و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را هم به روی دوحه بستند.
این کشورها برای از سرگیری روابط ۱۳ شرط تعیین کردند اما قطر با بیان اینکه شروط تعیین شده ناقض حق حاکمیت این کشور است تاکنون به آن تن نداده است.

کد خبر 424164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha