همشهری آنلاین: وظایف اختیارات شهرداری طرح‌های مرتبط با بخش زمین است رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد گفت:

حق مسکن و اشتغال برای هر ایرانی از جمله وظایف دولت است

اگر مداخله شهرداری برای ساماندهی مناطق کم برخوردار از طریق طرح‌های مرتبط با زمین است چون اختیارات شهرداری در این حوزه است.

دکتر محمد هادی مهدی نیا عضو شورای اسلامی شهر مشهد در نشست تخصصی مرکز پژوهش های شورای شهر مشهد با عنوان در جستجوی عدالت شهری جاماندگی جدا ماندگی با این مطلب افزود:رویکردهای متفاوتی نسبت ‌حاشیه شهر و مناطق پیرامونی وجود دارد اما در شورای شهر نگاه عملگرایانه داشته‌ایم.

وی با اشاره به ماده ۵۵ قانون شهرداریها که وظایف شهرداری را مشخص کرده گفت: بیشتر وظایف که برای شهرداری در این قانون پیش بینی شده مربوط به حوزه خدمات رسانی، زیرساخت های شهری و خدمات جمع اوری زباله و فضای سبز و این گونه خدمات است.

وی با اشاره مشکلاتی که گریبانگیر خانواده ها در حاشیه شهر مشهد است، ادامه داد: حوزه مداخله مدیریت شهری با ساختار فعلی، اقتصاد خانوداه ها نیست.
مهدی نیا با اشاره به اصل ۳۱ و ۲۸ قانون اساسی اظهار کرد: حق داشتن مسکن برای هر ایرانی و فراهم کردن زمینه اشتغال از جمله وظایف دولت است.
وی یاد آور شد: با این وجود شهرداری طرح توانمندسازی تهیه می کند تا با توانمندسازی ساکنان کیفیت زندگی ساکنان ارتقا پیدا کند.
مهدی نیا گفت: تاکنون ۳_۴ طرح برای بافت آبکوه تهیه شده که ۲ طرح با رویکرد توانمندسازی بوده اما به نتیجه نرسیده است دلیل اش هم عواملی هم چون وظایف، رویکرد و ساختار بوده است.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد به شکل گیری دولت محلی در آلمان اشاره کرد و گفت: مدیریت یکپارچه به معنای دولت محلی در المان محقق شده است و تامین مسکن اقشار کم درآمدجزو وظایف دولت محلی است.
مهدی نیا افزود: شهرداری مسکن هایی را دارد که در اختیار اقشار کم در آمد قرار می دهد و در اگر هم مسکن نداشته باشد از بخش خصوصی اجاره می کند و در اختیار افراد کم درآمد و جامعه هدف قرار می دهد.
وی یاد اورشد در شهر دورتموند آلمان ۶۵ درصد مساکن شهر متعلق به یک شرکت بخش خصوصی و در اجاره شهرداری است.
مهدی نیا تاکید کرد: با توجه به تجربه حوزه آکادمی و عملی و هم چنین تنگناهای موجود مدیریت شهری باید اقداماتی انجام داد تا درد و رنج مردم در مناطق پیرامونی کاهش پیدا کند.
کد خبر 424062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha