همشهری آنلاین: دولت چین می‌گوید ‌کار دانشمندی را که مدعی است نخستین نوزادان انسانی با ژن‌های ویرایش شده را ایجاد کرده، متوقف کرده است و در این مورد تحقیق خواهد کرد.

China

به گزارش بی‌بی‌سی هه جیانکویی، دانشمند چینی اخیراً در این اجلاس بین‌المللی درباره ژنوم انسانی اعلام کرد ژن‌ها دو نوزاد دختر دوقلو را طوری تغییر داده است تا آن‌ها به اچ‌آی‌وی یا ویروس ایدز مقاوم شوند. این اعلام باعث اعتراض سایر دانشمندان شد که این کار غیراخلاقی می‌دانستند.

اگر ادعای این دانشمند چینی ثابت شود، ممنوعیت سختی که درباره استفاده از ویرایش ژن در انسان‌ها وجود دارد، زیر پا گذاشته شده است.

دانشگاهی که پروفسور هه در آن کار می‌کند، اعلام کرد که از تجربیات او بی‌خبر بوده است.

دانشگاه علوم و تکنولوژی جنوبی در شنزن در اوایل این هفته اعلام کرد که پروفسور هه از ماه فوریه پیش مرخصی بدون حقوق گرفته است و وعده داد که درباره ادعاهای او تحقیق خواهد کرد.

وزارت علوم چین روز پنجشنبه ۲۹ نوامبر (۸ آذر) اعلام کرد: «از سازمان مربوط خواسته شده است که فعالیت‌های علمی شخص مذکور را معلق کند.»

کمیسیون ملی بهداشت چین نیز قبلاً اعلام کرده بود که کار پروفسور هه «کاملاً قوانین، مقررات و معیارهای اخلاقی را چین را زیر پا می‌گذارد» و این کمیسیون این ادعاها را بررسی خواهد کرد.

پروفسور هه در اجلاس ویرایش ژنوم انسانی در دانشگاه هنگ‌کنگ در اوایل این هفته اعلام کرد دو دختری که ویرایش ژنی رویشان انجام شده است، «سالم و طبیعی به دنیا آمدند» و در ۱۸ سال بعدی تحت نظر خواهند بود.

او گفت که هزینه این تجربه را خودش تأمین کرده است و تائید کرد که دانشگاه از انجام آن بی‌خبر بوده است.

پروفسور هه در این اجلاس همچنین توضیح داد که هشت زوج - شامل پدران اچ‌آی‌وی مثبت و مادران اچ‌آی‌وی منفی- داوطلب شرکت در این تجربه شده‌اند. یک زوج از تجربه خارج شده‌اند و یک «بارداری بالقوه دیگر» با رویان با ژنوم ویرایش شده در مراحل اولیه است.

او گفت که نتایج کارش را برای بازبینی برای انتشار در یک ژورنال علمی فرستاده است، اما  نام این ژورنال را نگفت. او همچنین از بیان جزئیات دیگر ازجمله نام «برخی کارشناسان» که به گفته او کارش را بازبینی و نظراتشان را بیان کرده‌اند، پرهیز کرد.

این دانشمند چینی از یک ابزار ویرایش ژن به نام کریسپر (Crisper) استفاده کرده است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ کشف شد.

در این روش از «قیچی‌های مولکولی» برای تغییر دادن زنجیره کاملاً معین‌شده‌ای از DNA - بریدن، جایگزین کردن یا دست‌کاری- استفاده می‌شود.

نخستین نوزادان با کمک اصلاح ژن به دنیا آمدند

تردید درباره ادعای چینی‌ها درباره ویرایش ژن‌های جنین انسانی

کد خبر 424052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha