همشهری آنلاین: معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: نقض تعهدات بین‌المللی و خروج از توافق‌ها و قراردادهای جهانی از سوی آمریکا بیش از هر زمانی شتاب گرفته و نگران کننده است و آمریکا شرورانه به دنبال متهم کردن ایران در حوزه موشکی است.

سرگئی ریابکوف

 به گزارش ایرنا، «سرگئی ریابکوف» مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در ساختمان وزارت خارجه روسیه در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینکه «رویه آمریکا برای خروج از توافق‌های جهانی و تاثیر آن بر روابط بین‌المللی و اتهامات بر علیه ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» این مطلب را بیان کرد.

ریابکوف افزود: از سالها پیش شاهد نقض قوانین بین‌المللی و خروج آمریکا از قراردادهای بین‌المللی بوده‌ایم اما اخیرا چنین اقداماتی از سوی واشنگتن سرعت گرفته است.

وی با بیان اینکه در توضیح علت این مساله می توان بی‌نهایت سخن گفت، اضافه کرد: اما این یک واقعیت عینی است و از توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گرفته تا پیمان موشکی، همه چیز گویای تسریع در خروج آمریکا از تعهدات بین المللی است.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: همه می دانیم که عدم حضور آمریکا در سازمان جهانی یونسکو به فعالیت آن کمکی نمی کند اما دیدیم که ایالات متحده از این سازمان خارج شد.

وی افزود: دهها سال است که تلاش می کنیم آمریکا رویکرد مناسب در پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد داشته باشد و به تلاش های خود ادامه می دهیم.

ریابکوف با رد رویکرد برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا مبنی بر جایگزین سازی قراردادهای بین المللی با اصول و رویه های این کشورها اظهار داشت: این شیوه به بن بست منتهی می شود، ما (روسیه) به اجرای قراردادهای بین المللی پایبندیم و معتقدیم که مواضع آنها (آمریکا و متحدانش) پایه و اساس حقوقی ندارد.

وی با بیان اینکه قوانین بین المللی باید توسعه یابد، افزود: ما مخالف وضعیتی هستیم که در سازمان منع تسلیحات شیمیایی رخ داده است.

ریابکوف خاطرنشان کرد: آمریکا و گروهی از کشورها در سازمان منع تسلیحات شیمیایی اختیارات این سازمان را افزایش دادند که مخالف با کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی است و در واقع این سازمان حکم قاضی و دادستان را اجرا می کند که درست نیست.

  • آمریکا شرورانه به دنبال متهم کردن ایران در حوزه موشکی است

معاون وزیر خارجه روسیه در باره توسعه برنامه موشکی ایران هم گفت: این کشور تلاش می کند با استفاده از امکانات داخلی، توانمندی های نظامی خود را گسترش دهد.

وی افزود: تاکید می کنم که تلاش برای منتسب کردن و ارتباط دادن برنامه موشکی ایران به ساخت سلاح هسته ای غیرمنصفانه است.

ریابکوف گفت: ایران بیش از همه کشورها از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی بازرسی می شود و هر گونه ادعا مبنی بر اینکه ایران بمب اتمی می سازد بی پایه و اساس است.

وی ادامه داد: ما شاهد هستیم که در آمریکا تلاش می کنند برنامه موشکی ایران را به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ارتباط دهند، هر کس متخصص باشد می داند که موشک هایی که برای حمل کلاهک های هسته ای ساخته می شود خصوصیات ویژه دارند و زیرساخت های پرتاب موشک های هسته و غیر هسته ای متفاوت است.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه با انتقاد از رویکردهای آمریکا، آن را تلاش شرورانه برای متهم کردن ایران خواند و افزود: رسانه های برتر جهان (رسانه های بین المللی در غرب) هیچ تمایلی به اطلاع رسانی درست در این زمینه ندارند و تنها اظهارنظرها و مواضع کشورهای غربی را منعکس می کنند.

کد خبر 423757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha