همشهری آنلاین: یک روز پس از رویارویی میان کشتی‌های جنگی روسیه و اوکراین در تنگه کرچ، رئیس جمهوری اوکراین فرمان برقراری حکومت نظامی به مدت دو ماه صادر کرد. این فرمان برای اجرایی شدن باید رای مثبت پارلمان اوکراین را کسب کند.

نشست فوق‌العاده شورای امنیت ملی اوکراین، دوشنبه ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸

به گزارش یورونیوز، رئیس بانک مرکزی اوکراین بامداد دوشنبه اعلام کرد با رهبران بانک‌های بزرگ این کشور درباره احتمال برقراری حکومت نظامی گفت‌وگو خواهد کرد.

پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه از پارلمان این کشور خواسته بود تا احتمال برقراری حکومت نظامی و اعلام وضعیت فوق‌العاده را در دستور کار خود قرار دهند.

روز یکشنبه و پس از توقیف سه کشتی اوکراینی توسط روسیه در تنگه کرچ در نزدیکی آب‌های ساحلی شبه جزیره کریمه، صدها تن از اعضای گردان آزوف، گروه شبه نظامی راست‌گرای افراطی اوکراین در خیابان‌های کی‌یف، پایتخت راهپیمایی و آمادگی خود را برای مقابله با روسیه اعلام کردند.

چند ساعت بعد، صدها معترض که عموما به احزاب ناسیونالیست اوکراین وابسته بودند، با حمله به سفارت روسیه، دست‌کم یک خودروی متعلق به این ساختمان دیپلماتیک را به آتش کشیدند.

روابط اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ و پس از سرنگونی دولت ویکتور یانوکویچ به شدت تیره شد. روسیه در همان سال و پس از برگزاری یک همه‌پرسی، با وجود مخالفت جامعه جهانی، شبه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد. از چهار سال پیش، شرق اوکراین و به‌ویژه مناطق دونباس و دونتسک، عملا از کنترل دولت کی‌یف خارج شد و تحت سیطره نیروهای نظامی و سیاسی هوادار روسیه قرار گرفت.

کد خبر 423725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    0 0
    با سلام منطقه دونباس به کل مناطق شرق اوکراین به خصوص روس زبانها گفته میشود.بهتر است یا بنویسید منطقه دونباس. یا (مناطق) استانهای دانسک و لوگانسک