جمعه ۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماینده دائمی اوکراین در سازمان ملل خواستار حذف حق وتو برای اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل شد.

شوراي امنيت سازمان ملل

به گزارش ایرنا، «ولادیمیر یلچنکو» در نشست مجمع عمومی این سازمان اظهار داشت که بازبینی حق 'وتو' در شورای امنیت سازمان ملل برای اوکراین بسیار حائز اهمیت است.

نماینده دائمی اوکراین افزود: همه ما شاهد موارد متعدد استفاده از حق 'وتو' توسط اعضای دائمی شورای امنیت بوده ایم که مغایر با قوانین و وظایف آنها در حمایت از صلح و امنیت بین المللی است.

وی تاکید کرد: ما خواهان لغو حق 'وتو' هستیم و قاطعانه از پیشنهادات برای محدود کردن استفاده از وتو حمایت می کنیم.

یلچنکو خاطر نشان کرد که اصلاح شورای امنیت از دیدگاه اوکراین به این معنی است که این شورا شامل 'نمایندگی از کشورهای اروپای شرقی' شود.

وی ادامه داد: برای ما بسیار مهم است که به عنوان کشورهای اروپای شرقی حداقل صاحب یک کرسی باشیم.

پنج عضو دائمی شورای امنیت شامل روسیه، آمریکا، چین، انگلیس و فرانسه از حق وتو برخوردارند و با استفاده از آن می توانند هر قطعنامه با بیانیه ای را در شورای امنیت رد کنند.

آلکسی بوگوسلافسکی سخنگوی دفتر نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل در واکنش به اظهارات نماینده اوکراین گفت که روسیه آماده است هر گونه اصلاحات معقول در شورای امنیت به جز لغو حق وتو را مورد بررسی قرار دهد.

بوگوسلافسکی خاطرنشان کرد: موضع مسکو واضح است، روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت معتقد است که حق وتو عامل مهمی در تشویق اعضای شورا برای یافتن تصمیمات متوازن است.

اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایان دارند از سال ۲۰۱۴ و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.
مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند.

با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.

از آن تاریخ به این طرف، آمریکا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می کنند وضع کرده اند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد.

اوکراین از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه، این کشور را اشغالگر بخواند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوکراین فشار بیاورد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تا امروز در تمامی مصاحبه ها گفته است که مسکو در خصوص بازپس دادن کریمه با هیچ کسی مذاکره نمی کند.

با توجه به اینکه روسیه در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردار است آمریکا و اروپا نتوانسته اند تحریم های جهانی علیه مسکو وضع کنند و از طریق سازوکارهای موجود در سازمان ملل متحد به این کشور فشار بیاورند.

کد خبر 423500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha