همشهری آنلاین: رئیس موسسه تحقیقات علمی شیلات وزارت محیط زیست و ذخایر طبیعی جمهوری آذربایجان گفت: با متوقف کردن صید فک‌ها، در حال حاضر تعداد فک‌های دریای خزر به بیش از ۱۱۰ هزار راس رسیده است.

qh

به گزارش ایرنا، "مهمان آخوند اف" روز دوشنبه در یک نشست خبری، گفت: این کشور از سال ۱۹۵۴ میلادی صید فک‌ها را متوقف کرده است، روسیه و قزاقستان نیز در این مورد محدودیت‌هایی را به کار گرفته‌اند.

وی با اشاره به این که فک‌های خزر متفاوت از سایر آبزی‌ها هستند، افزود: آن‌ها گونه‌های اندمیک هستند و فقط می‌توانند در این دریا بسر ببرند.

آخوند اف، گفت: در دریاهای دیگر میزان شوری آب ۳۰ تا ۴۰ پرول است ولی در دریای خزر این میزان به ۱۲تا ۱۳ پرول می‌رسد و فک‌ها نمی‌توانند در آب‌های که شوری آن بالاست، زندگی کنند.

وی افزود: کارشناسان روسیه تعداد فک‌های خزر را نزدیک به ۳۰۰ هزار راس اعلام کردند ولی محققین انگلیسی بر این باور هستند که تعداد این گونه‌ها در خزر به ۱۱۰ هزار راس می‌رسد و ما با نتایج تحقیقات آنها موافق هستیم.

آخوانداف گفت: در حال حاضر ایام مهاجرت فک‌های خزر آغاز شده و آنها به سوی بخش شمالی خزر نقل مکان می‌کنند.

وی اظهار داشت: در حین مهاجرت فک‌های خزر، موارد مرگ و میر در میان آنها بیشتر مشاهده می‌شود.

به گفته آخونداف، با توجه به این که فصل زمستان ایام رشد نسل در این گونه‌ها به شمار می‌رود، آنها به سوی بخش شمالی دریای خزر حرکت می‌کنند و در ماه‌های دسامبر و ژانویه می‌توان در آب‌های ساحلی این بخش زاد و ولد آنها را مشاهده کرد.

وی افزود: در حین مهاجرت این گونه‌ها از یک بخش دریای خزر به بخش دیگر فک‌های مسن‌تر، توان طی کردن مسیر طولانی را ندارند و بنابر این در اغلب موارد لاشه آنها در برخی مناطق ساحلی از جمله در سواحل مردکان، بیلگه در حومه باکو دیده می‌شود.

کد خبر 423711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha