سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: لاشه ۲ قلاده فک خزری تنها پستاندار ساکن دریای خزر که به دلیل نامعلومی تلف شدند، چهارم شهریور در ساحل مازندران از آب بیرون کشیده شد.

مرگ ۲ قلاده فک خزری در مازندران

به گزارش ایرنا، نیروهای جمعیت هلال احمر مازندران که مدیریت طرح سالم‌سازی دریا را در این خطه شمال کشور برعهده دارند، صبح امروز لاشه فک‌های خزری را در ساحل شهرستان میاندرود در شرق استان از آب بیرون کشیدند.

مسئول مرکز تحقیقات فک خزری گرگان علت اصلی مرگ پستانداران را در استان‌های شمالی کشور ناشی از گرفتار شدن در تور ماهیگیران اعلام کرد.

امیرصیاد شیرازی گفت که مرگ این 2 قلاده فک خزری به مرکز تحقیقات گزارش نشد.

وی احتمال داد که این فک‌های خزری به دلیل گرفتار شدن در تور صیادان غیرمجاز که با وجود ممنوع بودن صید در ساحل خزر فعالند، تلف شده باشند.

وی اضافه کرد: فک خزری در صورت گرفتار شدن در تور ماهیگیری حدود 20 دقیقه امکان زنده ماندن دارد و اکثر تورها نیز برای مدت طولانی از سوی ماهیگیران رها می‌شود و این حیوان در صورت گرفتار شدن شانسی برای زندگی ندارد.

مسئول روابط عمومی هیات نجات غریق مازندران با تایید پیدا شدن لاشه 2 قلاده فک خرزی در ساحل خزر در شهرستان میاندرود گفت که لاشه این 2 قلاده فک با کمک نیروهای غریق نجات جمعیت هلال احمر از آب بیرون کشیده شد.

رمضانعلی باباجانپور افزود: لاشه فک‌های خرزی تلف شده در ساحل میاندورد به محیط زیست استان تحویل شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان‌های ساری و میاندرود مرگ 2 قلاده فک خزری و پیدا شدن لاشه آنها را در ساحل خزر در شهرستان میاندرود تایید کرد.

رضا قاسمی گفت: لاشه فک خزری برای بررسی علت مرگ در اختیار مرکز تحقیقات فک خزری در گرگان قرار داده شد.

در یک هفته اخیر لاشه سه قلاده فک خزری در ساحل مازندران در میاندرود و سرخرود پیدا شد.

  • فک خزری

فک خزری با نام علمی Pusa caspica یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

فک خزری به طور میانگین 1.5 متر طول و 68 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به شمار می‌رود.

ساحل‌نشینان شمال به آن سگ آبی می‌گویند. فک‌ها در میان هزار نوع جاندار خزر تنها پستاندار این دریا محسوب می‌شوند.

فک‌ها جانورانی با ارزش‌اند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آنها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.

فک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند.

بر اساس آخرین بررسی که دفاتر حفاظت از فک خزری در پنج کشور حاشیه دریای خزر انجام داد حدود 70 هزار قلاده از این حیوان در این دریا وجود دارد.

کد خبر 414702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha