مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری آشوراده گفت: با ادامه روند موجود، حداکثر ۱۰سال دیگر فک خزری نابود می‌شود.

فک خزری

به گفته وي، فك خزر تنها پستاندار ساكن درياچه خزر و از كوچك‌ترين فك‌هاي جهان است اما از جمعيت فك‌ها فقط 100هزار قلاده باقي‌مانده و اين پستاندار دريايي از گونه‌هاي در معرض انقراض محسوب مي‌شود.

دكتر صياد شيرازي در گفت‌وگو با خبرنگار مانا بيان كرد: به‌طور قطع نجات گونه بي‌همتاي فك كاسپين دغدغه تمامي طبيعت‌دوستان در سراسر جهان است و اين مهم، وظيفه همه ماست اما نجات فك‌ها بدون گذر از جاده همكاري و اتحاد امكان‌پذير نخواهد بود.

وي به اعلام فراخوان بين‌المللي به‌منظور جذب همكاري‌هاي بين‌المللي در راستاي حفاظت از فك خزري اشاره كرد و گفت: با توجه به استقبال مردمي صورت‌گرفته از اين فراخوان به‌ويژه در كشور روسيه، تعداد امضاهاي الكترونيكي از حد نصاب مورد نياز كه 100هزار امضا بود، گذشت. علاقه‌مندكردن رسانه‌هاي گروهي به موضوع فك خزري و تهيه گزارش‌هاي متعدد از فعاليت‌هاي گروه حفاظت از فك خزري از ديگر دستاوردهاي اين فراخوان محسوب مي‌شود.

شيرازي ترغيب كشور روسيه براي احداث دومين مركز درماني و تحقيقاتي فك خزري را از ديگر نتايج مثبت اين پروژه دانست و گفت: با وجود اين، فك خزري همچنان شكار مي‌شود و سالانه 3الي6هزار مجوز قانوني براي شكار اين‌گونه در حال انقراض صادر مي‌شود. علاوه براين، سالانه بالغ بر 9الي12هزار فك خزري تلف مي‌شود.

به گفته شيرازي، حقيقت تلخ اين است كه طبيعت قادر به جبران اين كاهش جمعيت نخواهد بود چرا كه عواملي مانند مرگ‌ومير بر اثر بيماري‌ها، كاهش ذخاير غذايي خزر، تغييرات اقليمي و نبود سياست‌هاي حفاظتي از اين موجودات بر وخامت اوضاع مي‌افزايد.

مسئول مركز درماني و تحقيقاتي فك خزري بيان كرد: با وجود اين شرايط نگران‌كننده درصورتي كه تغييري انجام نگيرد فك خزر در آينده‌اي نه چندان دور محكوم به انقراض است.وي تأكيد كرد: ما مخالف پيشرفت صنعت نفت، گاز و ساير صنايع نيستيم و آن را يك ضرورت مي‌دانيم اما معتقديم كه فك خزري كه سمبل خزر است بايد حفظ شود زيرا اين‌گونه آبزي در راس هرم غذايي اكوسيستم خزر قرار دارد و بهترين گزينه براي كنترل سلامت منطقه خزر است.

  • برپايي دهمين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري

معاون گردشگري كشور از برگزاري دهمين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري و صنايع وابسته خبر داد و گفت: در اين نمايشگاه از وزراي گردشگري كشورهاي مختلف دعوت شده است. دهمين دوره نمايشگاه بين‌المللي گردشگري و صنايع وابسته از هجدهم تا بيست‌ويكم بهمن‌ماه در محل دائمي نمايشگاه‌هاي تهران برگزار مي‌شود. ۶۵ شركت خارجي از ۲۱ كشور و ۳۸۱ شركت داخلي نيز در اين نمايشگاه حضور دارند.

کد خبر 360990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha