همشهری آنلاین: ایلان ماسک قصد دارد خطر مرگ را به جان بخرد و در کمتر از هفت سال آینده راهی سفری بدون بازگشت به سیاره سرخ شود.

سفر ايلان ماسك به مريخ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، بنیانگذار میلیاردر شرکت‌های اسپیس‌ایکس و تسلا که در سال‌های اخیر با رفتارهای ناهنجار به ویژه در شبکه‌های اجتماعی موقعیت خود و ارزش سهام شرکت‌های تحت مدیریت خود را به خطر انداخته است، قصد دارد در کمتر از یک دهه آینده پا روی سیاره مریخ بگذارد.

ماسک که زاده آفریقای جنوبی است، در گفتگوی اخیر خود با شبکه اچ‌بی‌اُ با اشاره به اینکه رفتن به مریخ یک سفر ابدی است، افزود: «ما دقیقا می‌دانیم داریم چه می‌کنیم. هر چند فکر می‌کنم می‌شود از مریخ به زمین بازگشت اما باید احتمال ماندن در آنجا یا حتی مرگ را هم در نظر گرفت. از نظر من تا امروز احتمال انجام شدن این سفر ۷۰ درصد است و من قطعا یک روز روی سطح مریخ قدم خواهم زد.»

این میلیاردر ۴۷ ساله موشک‌های اسپیس‌ایکس را برای رفتن به مریخ طراحی کرده و مدعی شده کمتر از هفت سال دیگر سوار بر یکی از همین موشک‌ها راهی سفر بدون بازگشت به فضا خواهد شد. هر چند برخی معتقدند هزینه چند صدهزار دلاری بلیت رفتن به مریخ به احتمال بدون بازگشت بودن آن نمی‌ارزد اما ماسک از کسانی است که خطر مرگ را به جان می‌خرد تا به آرزوی بزرگ خود جامه عمل بپوشاند.

او در این باره گفت: «احتمال مردن در مریخ بسیار بیشتر از زمین است؛ ماموریتی بسیار سخت در عمق فضا. به محض اینکه پایم به مریخ برسد، سخت و بدون وقفه کار می‌کنم تا پایگاه خودمان را آنجا بسازم. در مریخ وقتی برای تلف کردن نخواهیم داشت و با وجود تمام این کارها، محیطی بسیار سخت در انتظار همه است. فکر می‌کنیم بازگشتن به زمین ممکن باشد اما مطمئن نیستیم. پس یعنی پولدارها صدها هزار دلار هزینه می‌کنند که در مریخ بمیرند؟»

با اینکه سفر به مریخ امروز آرزویی دور و دراز به نظر می‌رسد اما به عقیده ماسک، آگهی‌های تبلیغاتی آن می‌تواند چیزی شبیه سفر به سرزمین جنوبگان در حدود یک قرن پیش باشد. ارنست شکلتن در ۱۹۱۴ سفر اکتشافی خود را به قطب جنوب آغاز کرد و گفته می‌شود در آگهی تبلیغاتی این سفر شبیه جمله‌های امروز را نوشته بود. گرچه برخی می‌گویند این آگهی هرگز منتشر نشده و خیالی است.

سخنان ماسک درباره سفر به مریخ درست یک روز پیش از فرود آمدن فضاپیمای اینسایت روی سطح سیاره سرخ منتشر شده است. قرار است ابزاری که ناسا همراه این فضاپیما به مریخ فرستاده گودالی به عمق پنج متر در سطح کره ایجاد و از آن برای اندازه‌گیری گرمای درونی، ثبت لرزه‌ها و دیگر موارد مورد نیاز استفاده کند.

کد خبر 423683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha