همشهری‌آنلاین: رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با اشاره به پرداخت ۹ میلیارد تومان از سهم دولت در حوزه اتوبوسرانی گفت که باتوجه به قیمت‌های فعلی با این پول تنها می‌توان از ایران خودور دو دستگاه اتوبوس خرید.

مجيد فراهاني

مجید فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ در مورد  انتشار خبر واریز یارانه اتوبوس از سوی دولت به حساب شهرداری تهران گفت: براساس قانون دولت موظف است که هزینه  ۵۰درصد توسعه مترو و یک سوم هزینه بلیت مترو را تقبل کند و در حوزه توسعه ناوگان  اتوبوسرانی نیز قانون، سهم ۵۰درصدی برای دولت قائل شده است.

فراهانی  گفت: دولت مجموعا ۹ میلیارد تومان در راستای پرداخت هزینه توسعه ناوگان اتوبوسرانی پرداخت کرده است.این مبلغ بسیار کم است و طبیعی است باتوجه به قیمت‌های فعلی تنها می‌توان از ایران خودور دو دستگاه اتوبوس خرید! اما این در حالی است که براساس برنامه، شهر تهران می‌بایست ۹۵۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد اما حدود ۵۰۰۰ دستگاه دارد.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان این‌که در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های شهرداری تهران نسبت به سال ۹۲ کاهش داشته است، گفت: تعداد اتوبوس‌های شرکت واحد از حدود۶۵۰۰ به ۵۵۰۰ دستگاه تقلیل یافته است و این مهم نشان می‌دهد که ما نیازمند حدود ۴۵۰۰ دستگاه اتوبوس هستیم تا بتوانیم خدمات‌رسانی مطلوبی به شهروندان داشته باشیم.

فراهانی با بیان این‌که میانگین عمر اتوبوس‌های فعلی تهران ۹.۵ سال است درصورتی که براساس استاندار جهانی این عدد باید ۵سال باشد،‌ افزود :بررسی‌ها نشان داده است که  ۱۲درصد آلودگی شهر تهران به دلیل فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی است و قدیمی بودن اتوبوس‌ها و فرسوده بودن موتور و سیستم احتراق سبب شده که این اتوبوس‌ها آلاینده باشند.

او  تصریح کرد: اگر ما به سمت پاسخگویی به مطالبات مردم که همان کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک است، بخواهیم حرکت کنیم هیچ راهی جز توسعه حمل ونقل عمومی نداریم. این ۹ میلیارد تومان به هیچ عنوان کفاف هزینه‌های توسعه‌ای اتوبوس را نمی‌دهد و به مانند قطره‌ای در دریای هزینه‌های شهرداری است.

فراهانی افزود: شهر تهران به ۴۵۰۰ اتوبوس نو احتیاج دارد و پیشنهاد ما این است که دولت اصلا پول ندهد اما به سهم ۵۰ درصدی  خود در توسعه ناوگان توجه کند و  ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری بدهد.شهرداری هرساله ۱۵۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو و اتوبوس می‌دهد و سهم دولت را هم شهرداری پرداخت می‌کند.

کد خبر 423682
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha