همشهری آنلاین: پروفسور پی‌یر بریان، استاد برجسته مطالعات هخامنشی در جهان بعد از بررسی سه محوطه‌ هخامنشی مهم در استان بوشهر از باستان‌شناسان ایرانی خواست درباره‌ ارتباط بین این کاخ‌ها در استان بوشهر بیشتر تحقیقات بیشتری انجام شود.

پروفسور پی‌یر بریان، استاد برجسته مطالعات هخامنشی در جهان

به گزارش ایسنا، بعد از برگزاری چند نشست علمی با حضور استاد برجسته مطالعات هخامنشی در جهان در دانشگاه تهران، موزه ملی ایران و حتی نشستی در اصفهان، «پی‌یر بریان» به سرزمین هخامنشی‌ها رفت و از سه کاخ «چرخاب»، «بردک سیاه» و «سنگ سیاه» که هر سه در دوره هخامنشی استفاده می‌شدند، دیدن کرد.

او پس از بازدیدش از این سه محوطه‌ تاریخی اظهار کرد: تا امروز از این بخش از ایران دیدن نکرده بودم، برایم تازگی داشت چون با یک نوع فرهنگ متفاوت از همیشه برخورد داشتم. بسیار دوست داشتم خلیج‌فارس و بافت ایرانی نزدیک آن را در کنار هم ببینم و بسیار جذاب بود .

وی درباره‌ی این سه کاخ هخامنشی نیز افزود: به طور قطع نمی‌توانم راجع به آنها اظهارنظری کنم، صحبت در این زمینه نیازمند تحقیقات بیشتر است.

پرفسور پیربریان با بیان این درخواست که باستان شناسان نگاه کلی‌تری به تحقیقات خود در این زمینه داشته باشند، گفت: باستان شناسان باید پیرامون سازه‌های یافت شده فعلی تحقیقات دیگری نیز انجام دهند و ارتباط این کاخ‌ها و سازه‌ها را با هم تحقیق کنند و بیشتر به چاپ کتاب و مقالات در این زمینه بپردازند .

همچنین در نشست صمیمی ارغوان مهدی‌زاده، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر و پرفسور «پیربریان» مورخ فرانسوی دوره هخامنشی، مهدی‌زاده اظهار کرد: استان بوشهر در بُعد تاریخی قدمت بالایی دارد و اکتشافات اخیر در حوزه میراث فرهنگی روی این گفته صحه می‌گذارد و دستاوردهای این اکتشافات در نوع خود بی‌نظیر هستند .

وی شهرستان دشتستان را یکی از مناطقی دانست که بیشترین اکتشافات پیرامون دوره هخامنشی را داشته است و ادامه داد: از این نظر می‌توان گفت که بهشت باستان شناسان است .

او ادامه داد: ما تمام امکانات و ظرفیت‌های خود را برای دعوت از باستان‌شناسان و مورخان به کار می‌گیریم تا بتوانیم در میراث فرهنگی این سرزمین به دستاوردها و نتایج خوبی در تحقیق و مقالات و معرفی تاریخ و قدمت استان بوشهر و نقش تاریخی آن در ایران باستان برسیم .

کد خبر 423665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha